::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice


inapoi

2. Norme şi practici īn educaţia religioasă din şcolile publice din Romānia

2.1. Scurt istoric al predării religiei īn şcoli după căderea comunismului
2.2. Statutul juridic al disciplinei religie  – ambiguităţi şi confuzii
2.3. Statutul cadrelor didactice care predau religia
2.4. Discriminarea elevilor şi profesorilor aparţinīnd minorităţilor religioase
2.5. Manualele de religie – analiză de conţinut
2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli
        Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare


2.6. Simboluri, ritualuri religioase, lăcaşuri de cult īn şcoli. Cazuri de īndoctrinare şi tratamente umilitoare
          Odată cu introducerea educaţiei religioase pe baze confesionale īn īnvăţămīntul public de toate gradele şi datorită faptului că, mai ales īn anii ‘90, predarea era asigurată de preoţi, cum MECT s-a dezinteresat complet de calitatea acestui īnvăţămīnt, delegīnd īntreaga organizare şi responsabilitate clerului şi dezertīnd īntr-un fel de la īndatorirea sa primordială normativă, simbolurile religioase, lăcaşurile de cult, ritualurile bisericeşti şi īndoctrinarea au pătruns īn şcolile publice, cu motivaţia susţinută de culte, aceea a necesităţii contracarării celor 50 de ani de ateism de stat impus de comunism. Numai că, sistemul de educaţie publică nu a putut face faţă dublei presiuni, comandamentului de a asigura realizarea interesului superior al copilului, respectarea principiului egalităţii de şanse şi non-discriminării şi, paralel, dorinţei de a satisface aspiraţiile misionare ale cultelor religioase, interesate īn primul rīnd īn catehizarea şi fidelizarea ritualică a propriilor credincioşi, conform menirii lor.
       La momentul acestui studiu, simbolurile religioase, capelele, locurile de rugăciune, ritualurile religioase, predominant ortodoxe – dar īn zonele īn care cultele neortodoxe sīnt majoritare (īn special zona Harghita, Covasna) şi ale celorlalte culte –, sīnt omniprezente īn unităţile de īnvăţămīnt public, deşi nu există nici o prevedere legislativă īn acest sens. Este o situaţie de dereglementare completă, deşi MECT īi revine prin lege sarcina de a garanta aplicarea legislaţiei īn īntregul sistem de īnvăţămīnt, iar ca parte a Guvernului, respectarea prevederilor constituţionale şi a angajamentelor internaţionale ale Romāniei.
Īn repetate rīnduri, organizaţiile de drepturile omului, de promovare a egalităţii de şanse, presa, dar şi rapoartele internaţionale privind libertatea religioasă īn Romānia, au semnalat că acestă situaţie este o sursă de discriminare şi tratament inegal.
         Din răspunsurile la cele 2770 de chestionare completate de elevi īn cadrul prezentului proiect, reiese faptul indubitabil că īn majoritatea şcolilor publice din Romānia sīnt afişate simboluri religioase, elevii participă la ritualuri bisericeşti, există locuri de rugăciune, iar caracterul acestora este īn proporţie covīrşitoare mono-confesional şi nu respectă diversitatea religioasă a elevilor din şcolile respective.
sus

Simboluri religioase īn şcoli

         Prezenţa icoanelor specifice cultului ortodox, plasate īn toate sălile de clasă, pe pereţii cancelariilor, ai birourilor directorilor, pe holuri, īn unele birouri din cadrul inspectoratelor şcolare judeţele, nu numai īn laboratoarele de religie, aduce atingere caracterului laic al īnvăţămīntului de stat, constituind o discriminare la adresa elevilor de alte confesiuni şi a elevilor care nu sīnt afiliaţi nici unei confesiuni religioase.
      Legitimitatea acestui fenomen de masă a fost contestată recent şi a condus la una din cele mai vehemente şi pasionate dezbateri publice din Romānia.

    Īn februarie 2005, profesorul Emil Moise, īn dublă calitate de cadru didactic şi părinte, a solicitat oficial Inspectoratului Şcolar Judeţean Buzău să dispună retragerea simbolurilor religioase din şcolile publice, referindu-se la cazul prezenţei acestora īn Liceul de Artă „Margareta Sterian” din Buzău, al cărui elevă era fiica sa. Profesorul Moise considera prezenţa icoanelor ortodoxe īn şcolile publice, īn afara orelor de religie, ca izvor de discriminare faţă de elevii de alte confesiuni sau neafiliaţi confesional. Inspectoratul a refuzat să dea curs solicitării sale, ca urmare Emil Moise a chemat īn instanţă Inspectoratul Şcolar Judeţean Buzău īn februarie 2006 pentru „discriminare şi īncălcarea dreptului la libertatea de gīndire, conştiinţă şi religie”. La 12 august 2006, Moise a depus o petiţie la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), prin care solicita „anularea situaţiei discriminatorii create prin prezenţa obstinantă a simbolurilor religioase īn holurile, cancelariile şi sălile de clasă – īn afara orei facultative de Religie ale Liceului de artă «Margareta Sterian din Buzău»”. Petiţia sa a fost susţinută printr-un amicus curae al Centrului de Resurse Juridice şi de o scrisoare deschisă din 13.11.2006 semnată de 23 de organizaţii neguvernamentale şi personalităţi publice44 īn care se preciza: „Semnatarii acestei scrisori īnţelegem să ne solidarizăm cu argumentele principiale, constituţionale şi legale prezentate de Dl. Emil Moise īn petiţia adresată CNCD, īn calitate de părinte şi de cadru didactic, şi să anunţăm public că īi susţinem demersul. Sperăm că decizia Colegiului Director al CNCD cu privire la retragerea simbolurilor religioase din instituţiile publice de īnvăţămīnt să devină o garanţie pentru exercitarea libertăţii de gīndire, conştiinţă şi religie īn Romānia. Īn acest fel, ea va avea implicaţii pozitive de durată privind evoluţia democratică a Romāniei spre o societate pluralistă şi tolerantă”.
Prin Hotărīrea din 21 noiembrie 2006, Consiliul Director al CNCD (Anexa nr. XII) a decis să recomande Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, elaborarea şi implementarea unei norme interne (circulară, instrucţiune), īntr-un timp rezonabil, prin care să reglementeze prezenţa simbolurilor religioase īn instituţiile de īnvăţămīnt public.  Această normă internă trebuie să se fundamenteze pe următoarele principii:
• să asigure exercitarea dreptului la īnvăţătură şi accesul la cultură īn condiţii de egalitate;
• să respecte dreptul părinţilor de a asigura educaţia copiilor potrivit convingerilor lor religioase şi filozofice;
• să respecte caracterul laic al statului şi autonomia cultelor;
• să asigure libertatea de religie, conştiinţă şi convingeri a tuturor copiilor īn condiţii de egalitate;
• să afişeze simbolurile religioase doar īn cursul orelor de religie sau īn spaţiile destinate exclusiv īnvăţămīntului religios.”
sus
         Poziţia MECT īn cauză, formulată de directorul general al Direcţiei Generale a Īnvăţămīntului Preuniversitar Violett Margareta Blaga şi director al Direcţiei Juridice Liliana Preoteasa nu are nici un fel de consistenţă juridică, nu răspunde petiţiei lui Emil Moise, fiind redactată īn termeni de publicistică, nu lipsită de pasaje de-a dreptul umoristice: „Nu există īn momentul de faţă nici o prevedere legislativă care să permită MECT interzicerea prezenţei unor asemenea īnsemne religioase īn spaţii, locuri sau incinte de utilitate publică din mediul şcolar īn general şi īn sălile de curs īn particular (...). Problema prezenţei sau absenţei icoanelor sau a altor īnsemne religioase, īn spaţii, locuri sau incinte de utilitate publică, īn general, īn sălile de curs, īn particular, este similară cu cea a prezenţei sau absenţei Bibliei īn camerele de hotel, o practică internaţională, cu precădere īntīlnită īn spaţiul european occidental şi cel nord-american”. Īn logica acestor īnalţi responsabili din MECT, practicile din şcolile publice sīnt comparabile cu cele ale hotelurilor private! (Să ne aşteptăm, īn linia aceluiaşi raţionament, la introducerea de canale TV porno īn īnvăţămīntul public romānesc, pentru că īn hotelurile din spaţiul european occidental şi nord-american aceasta este „o practică internaţională”?) Poziţia Ministerului Culturii şi Cultelor, īn cazul disputei icoanelor, a fost formulată de secretarul de stat Adrian Lemeni, cel care se regăseşte īn capitolul privind manualele de religie din acest studiu, īn calitate de coordonator al unor manuale de religie ortodoxă (unul retras chiar de MECT, ca atentīnd la demnitatea altor culte) ce conţin aprecieri calomnioase şi intolerante la adresa cultelor minoritare din Romānia. Īntre altele, secretarul de stat de la MCC susţine, tot īn dispreţul prevederilor legale că: „Īnsemnele religioase (din şcoli n.n.) neavīnd o destinaţie cultică au o simbolistică legată de libertate, precum şi o puternică simbolistică naţională, fiind considerate expresii ale patrimoniului spiritual şi cultural al Romāniei. (...) Considerăm că toleranţei pe care trebuie să o manifeste majoritatea faţă de minoritate trebuie să īi corespundă o toleranţă manifestată de către minoritate faţă de majoritate, toleranţă la care īnsuşi autorul memoriului (Emil Moise n.n.) face apel. (...) Īn concluzie, considerăm că, īn principiu, afişarea simbolurilor religioase pe pereţii publici (sic !) ai unităţilor de īnvăţămīnt nu constituie o īncălcare a drepturilor şi libertăţilor altor persoane care să impună eliminarea lor, soluţie care nu a fost adoptată īn niciunul din statele europene cu tradiţii similare celor romāneşti”.
          Ministerul Educaţiei şi Cercetării īn comunicatul din 23 noiembrie 2006, semnat de directorul Mircea Mureşan, cu privire la Hotărīrea CNCD, a pasat analizarea situaţiei create Parlamentului Romāniei, dovedind incapacitate īn gestionarea unor chestiuni a căror reglementare īi revine ministerului prin legea de funcţionare: „Avīnd īn vedere importanţa şi caracterul special al deciziilor ce trebuie luate, MEC consideră oportună prezentarea documentului spre dezbatere comisiilor de īnvăţămīnt din Parlamentul Romāniei”. De partea sa, Patriarhia Romānă, īntr-un comunicat din 23 noiembrie 2006, se implică īntr-o problemă de competenţa MECT, susţinīnd īn esenţă că discriminarea este de două feluri, justificată īn cadrul minorităţilor şi nejustificată īn cazul majorităţii: „Decizia de excludere (a icoanelor, n.n.) ar reprezenta o măsură brutală şi nejustificată de restrīngere a libertăţii religioase, contrară principiilor democratice europene. O astfel de decizie ar duce la discriminarea credincioşilor din Romānia”. Gabriel Andreescu a analizat pe larg implicaţiile acestui caz īntr-un articol publicat īn Noua Revistă de Drepturile Omului.45
sus
         Cultele religioase minoritare s-au abţinut să se pronunţe public, cu excepţia, după ştiinţa noastră, a cultului adventist care printr-un comunicat de presă a salutat decizia CNCD.
Īn comunicatul46 emis la 30.11.2006 Biserica Creştină Adventistă de Ziua a Şaptea salută decizia CNCD, subliniind următoarele: „Orice persoană şi instituţie, mai ales Biserica, trebuie să manifeste respect faţă de demnitatea umană şi faţă de Creator, recunoscīnd fiecărui individ libertatea şi responsabilitatea de a alege. Īn acest sens, folosirea simbolurilor religioase īn şcolile publice, īn contextul īn care bisericile minoritare īntīmpină dificultăţi la predarea religiei, poate constitui o lezare a sentimentului religios al elevilor aparţinīnd cultelor minoritare şi o discriminare. Biserica Adventistă de Ziua a Şaptea susţine principiul separaţiei statului de biserică. Din acest motiv consideră că statul şi instituţiile sale, inclusiv şcolile publice, nu trebuie să se implice īn promovarea şi susţinerea īnvăţăturilor şi valorilor unei anumite religii sau confesiuni religioase”.
       Conform unui grup de presiune pentru menţinerea icoanelor īn şcoli, Civic Media, „la 28 noiembrie 2006, reprezentanţii bisericilor Ortodoxă Romānă, Evanghelică, Reformată, Evanghelică Lutherană şi Armeană s-au īntrunit īn cadrul Adunării Generale a Asociaţiei Ecumenice a Bisericilor din Romānia şi au hotărīt īn consens pentru menţinerea īn spaţiul public a simbolurilor creştine ca expresie a libertăţii religioase. După poziţiile tranşante ale Secretariatului de Stat pentru Culte, ale Bisericii Ortodoxe Romāne şi a celei Romano-Catolice, şi reprezentanţii mozaici şi musulmani şi-au spus punctul de vedere. Aurel Vainer, preşedintele Federaţiei Comunităţii Evreilor din Romānia, ar fi declarat: „Cred că pentru un elev creştin ortodox, unul protestant, unul catolic, unul evreu sau unul musulman nu poate fi ceva jenant să aibă un semn al lui Dumnezeu īn şcoală. Este totuşi o libertate a celor mulţi, un drept cīştigat de creştinii din Romānia. Personal, nu văd un impediment ca simbolurile religioase să rămīnă.” Consilierul de cult al Cultului Musulman din Romānia, Muftiul Iusuf Muurat s-a pronunţat īn felul următor: „Eu nu consider o discriminare religioasă prezenţa simbolurilor religioase īn şcoli sau īn alte instituţii publice, astfel īncīt acestea să fie date la o parte” (www.civicmedia.ro). Totusi, niciunul dintre cultele menţionate nu a dat publicităţii un comunicat de susţinere a prezenţei icoanelor īn şcoli şi nu a semnat un document oficial īn acest sens, după ştiinţa noastră.
          Īn disputa pe tema prezenţei icoanelor īn unităţile de īnvăţămīnt au intervenit şi alte grupuri sociale. Īntr-un articol de presă se arăta: „După ce au anunţat că nu vor să renunţe la icoanele din sălile de clasă, liderii sindicaliştilor din īnvăţămīnt au venit cu o nouă propunere. Ei vor ca īn preajma şcolilor să fie construite capele. «E un abuz pentru că atīta timp cīt īntr-o şcoală nu sīnt reclamaţii din partea elevilor sau din partea părinţilor e deplasată această propunere», a fost de părere Elena Groza, profesor. „«Nu e binevenită propunerea sau sugestia dată. Toate icoanele sīnt cumpărate de elevi, din excursii; se fac excursii pe teme religioase şi ei singuri le procură», a spus Ştefan Oprea, director la Şcoala nr.150. Nici elevii nu vor să renunţe la icoanele din şcoli. «Toţi trebuie să credem īn Dumnezeu şi e o motivaţie īn plus să avem icoane īn clasă», a sustinut un elev.”

         Cea mai vocală reacţie īmpotriva CNCD a venit din partea unui grup de presiune, „Coaliţia pentru Respectarea Sentimentului Religios”, organizat īn jurul unei campanii mediatice extrem de virulente, autointitulate dramatic „Salvaţi icoanele copiilor”. Autorii campaniei nu au recurs la nici un argument legal, ci au īncercat să anihileze efectele deciziei CNCD şi să intimideze, prin atacuri la persoană de o extremă duritate, cu accente de linşaj public, pe aceia care au cutezat să invoce fundamentele juridice ale laicităţii īnvătămīntului public şi caracterul discriminativ al unor aspecte ale predării religiei īn şcoli. Din păcate, Patriarhia Romānă a găsit cu cale să transforme acest grup de presiune īntr-un interlocutor predilect, contribuind astfel la ratarea unei dezbateri aplicate şi punctuale.
            Īn concluzie, Hotărīrea CNCD privind caracterul discriminatoriu al prezenţei icoanelor īn şcolile publice ai căror elevi aparţin mai multor culte sau nu sīnt credincioşi nu a mobilizat MECT să numească o comisie pentru a analiza situaţia şi a propune măsurile legale ce se impun.
sus
       Dimpotrivă MECT a găsit soluţia de a se debarasa total de obligaţia sa de reglementare şi control a implementării prevederilor legale īn unităţile de īnvăţămīnt. Īn Comunicatul de presă47 din 12.12.2006, dat de MECT după primirea Hotărīrii nr. 323 /21.11.2006 a Colegiului Director al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării privind elaborarea şi implementarea unor norme interne, care să reglementeze prezenţa simbolurilor religioase īn instituţiile de īnvăţămīnt public din Romānia, MECT declara din nou intenţia de a transfera responsabilitatea găsirii soluţiei către Comisiile de īnvăţămīnt din Parlamentul Romāniei, precum şi către Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi. Īn comunicat nu se fac referiri la cadrul legislativ care guvernează funcţionarea īnvăţămīntului public, ci se invocă argumente exterioare sistemului: „Ministerul Educaţiei şi Cercetării tratează această problemă cu maximă responsabilitate şi apreciază că poporul romān este un popor credincios, care a reuşit, graţie credinţei, să depăşească 50 de ani de interdicţii” fapt de necontestat, dar care nu trebuie să conducă la discriminări.
sus
          MECT dovedea necunoaşterea mecanismelor legislative care armonizează libertatea religioasă cu principiul şanselor egale, astfel īncīt īn comunicatul citat proclama că „īnlăturarea simbolurilor religioase din sălile de clasă ar fi total deplasată şi ar restricţiona libera opţiune”, repetīnd obsesiv teza hilară conform căreia nu Ministerului īi incumbă reglementarea īnvăţămīntului public: „prezenţa icoanelor īn unităţile de īnvăţămīnt nu este consecinţa unui ordin ministerial, ci o hotărīre a societăţii civile (s.n.). Prin urmare, trăind īntr-o societate democratică, decizia trebuie să aparţină tot părinţilor, comunităţii locale şi nu īn ultimul rīnd şcolii”. Culmea lejerităţii legislative a MEC rămīne īnsă fraza antologică: „Īn virtutea principiilor democratice, considerăm că există prerogative naturale (s.n.) ce nu trebuie īngrădite de acte normative. Īn consecinţă, dorim ca īntr-o unitate şcolară normele interne care să reglementeze prezenţa simbolurilor religioase să fie stabilite de comunităţile locale şi suntem de acord cu o abordare diversificată, funcţie de apartenenţa religioasă a populaţiei. Cu o singura condiţie: respectarea Legii īnvăţămāntului (sic!) care interzice prozelitismul religios īn şcoli”.

          Īntr-o intervenţie publică neinspirată şi tendenţioasă, prilejuită de Mesajul de Crăciun 2006, arhiepiscopul BOR Bartolomeu Anania din Cluj eticheta petiţia lui Emil Moise şi Hotărīrea CNCD privind caracterul discriminatoriu al expunerii icoanelor īn şcoli īn afara spaţiilor afectate educaţiei religioase, ca „două atentate morale la adresa copiilor şi tinerilor noştri”. Cei care promovaseră principiul non-discriminării erau catalogaţi de īnaltul ierarh ca „minoritate agresivă”, „zeloşi atei”, insinuīnd că aceştia militează pentru „eliminarea religiei din īnvăţămāntul public”. Mesajul de Crăciun conţinea aşadar mai multe neadevăruri: acela că am fi atei, că am urmări eliminarea predării religiei īn şcoli şi, īn final că ne agităm „fără ca vreun elev sau părinte să se fi plāns ”, cīnd sīnt cunoscute destule plīngeri ale unor culte minoritare şi persoane care reclamă cazuri de discriminare īn īnvăţămīnt.

        Īn atmosfera ostilă generată de dezbaterea despre icoanele īn şcoli, Sentinţa civilă48 nr. 1685/15.06.2007 a Curţii de Apel Bucureşti venea, totuşi, să confirme Hotărīrea CNCD, īn sensul că īi revine MECT obligaţia de a elabora o reglementare īn privinţa prezenţei simbolurilor religioase īn şcoli, o obligaţie pe care Ministerul a negat-o cu obstinaţie sau a īncercat s-o paseze către alte instituţii (Parlament). Sentinţa confirmă şi susţinerile lui Emil Moise şi ale societăţii civile īn direcţia responsabilităţii MEC de a veghea ca inclusiv educaţia religioasă şi prezenţa religioasă īn īnvăţămīntul public să respecte principiul separării dintre stat şi biserică, al laicităţii statului, al autonomiei cultelor şi al neutralităţii religioase a statului (s.n.).

      Situaţia nerezolvării cazului prezenţei icoanelor īn şcoli apare menţionat şi īn Raportul privind libertatea religioasă īn Romānia a Departamentului de Stat al Statelor Unite49,  care spune: „Īn noiembrie 2006, ca reacţie la o plīngere a unei organizaţii neguvernamentale cu sediul īn Buzău, CNCD i-a cerut Ministerului Educaţiei să elimine simbolurile religioase din şcoli, cu excepţia sălilor īn care se predau ore de religie. Decizia a generat reacţii vehemente din partea Bisericii Ortodoxe. Īn decembrie 2006, Ministerul Educaţiei a decis că părinţii, comunităţile locale şi conducerea şcolilor sunt cele care trebuie să hotărască cu privire la prezenţa sau absenţa icoanelor din sălile de clasă. Dezbaterea a continuat, iar pīnă la finele perioadei de raportare nu fusese luată nicio măsură īn acest sens”.
sus

Capele, cabinete şi laboratoare de religie din incinta şcolilor publice

          Prezenţa capelelor, a locurilor de rugăciune, a cabinetelor de religie este şi ea frecventă īn şcolile publice. Acestea īmbracă tot un caracter confesional, fiind consacrate unui singur cult, cel mai adesea cultului majoritar. Locuri de rugăciune sīnt amenajate īn săli de clasă, dar există şi clădiri separate īn curtea şcolilor. Numărul lor este nedefinit, neexistīnd o statistică precisă pīnă la ora actuală. Īn marea lor majoritate aparţin cultului ortodox, chiar şi īn unităţile de īnvăţămīnt public din Transilvania sau Banat, cu un procent ridicat de diversitate confesională īn rīndul elevilor. Īn judeţul Harghita, unde cultele predominante sīnt cel romano-catolic şi protestant, unele direcţiuni de şcoli au decis să nu permită expunerea nici unor simboluri religioase pentru a nu leza sentimentele religioase ale elevilor aparţinīnd altor culte (protestanţii şi unitarienii nu au crucifixuri sau icoane). Īntr-un liceu din Miercurea Ciuc, expunerea crucifixului (catolic) īn toate clasele a fost explicată de directorul şcolii prin caracterul originar confesional al respectivului liceu, retrocedat recent cultului romano-catolic. Acest caz ilustrează īncă o situaţie de ambiguitate patronată de MECT. Īn loc să sprijine (re)īnfiinţarea şcolilor confesionale cu statut clar, Ministerul preferă o formulă hibridă, prin retrocedarea clădirilor către cultele cărora le-au fost confiscate de regimul comunist şi funcţionarea īn cadrul lor a unor unităţi de īnvăţămīnt public, supuse unei duble subordonări. Īn acest caz, cultele consideră legitimă afişarea simbolurilor religioase, pentru că respectivele şcoli le-au aparţinut īn trecut. Aceste culte, de limbă maghiară, invocă īn sprijinul prezenţei simbolurilor religioase īn şcoli faptul că īn perioada interbelică şcolile de limbă maghiară din Transilvania erau confesionale, patronate de culte, iar retrocedarea clădirilor le īndreptăţeşte la exprimarea apartenenţei la un anumit cult prin afişarea simbolurilor religioase.
          La Iaşi, un părinte şi-a manifestat satisfacţia faţă de toleranţa religioasă din liceul unde studiază copilul său, pentru faptul că, după amenajarea capelei ortodoxe, şi romano-catolicilor le-a fost pusă la dispoziţie o clasă unde pot să se roage. Inspectoratul judeţean de īnvăţămīnt nu a fost deranjat de faptul că īn şcolă īnvaţă şi elevi care nu aparţin nici unuia din cele două culte menţionate.
          Īnsuşi faptul că numărul capelelor, cabinetelor de religie şi locurilor de rugăciune nu este cunoscut la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene şi al MECT arată lejeritatea cu care acestea tratează păstrarea caracterului laic al īnvăţămīntului public sau promovarea principiului şanselor egale şi non-discriminării īn cazul elevilor aparţinīnd minorităţilor religioase sau care nu aparţin nici unui cult şi ai căror părinţi contribuie, prin taxe şi impozite, la bugetul local şi naţional.
          Din dezbaterile şi interviurile realizate īn cadrul proiectului Ligii Pro Europa reiese următorul tipar de amplasare a unei capele īn incinta şcolii: apare o iniţiativă din partea unui preot sau a unui părinte, iniţiativa este imediat īmbrăţişată de direcţiunea şcolii care, cu aprobarea tacită a inspectoratelor şcolare, īncredinţează unui grup de binevoitori, părinţi generoşi, investitori, politicieni locali, reprezentanţi ai cultelor, construirea sau amenajarea capelei respective. Capelele din unităţile de īnvăţămīnt de stat sīnt īn proporţie covīrşitoare ortodoxe, inaugurarea lor făcīndu-se īn prezenţa unor īnalţi ierarhi bisericeşti. Pictarea capelelor este uneori executată de elevi, īndrumaţi de un cadru didactic sau de pictori de biserici. Rezultatul este prezentat public, īn presa scrisă, la radio, tv, ca un succes al elevilor şi un model de urmat. Nu există documente care să ateste că elevii de alte confesiuni sau părinţii lor să fi fost consultaţi cu privire la oportunitatea construirii sau amenajării respectivului lăcaş de cult. Cel mai adesea, nici laboratoarele sau cabinetele de religie nu reflectă diversitatea confesională, cultele minoritare fiind rar sau deloc reprezentate. MECT şi inspectoratele şcolare nu desfăşoară nici un fel de analiză īn acest sens.Tiparul construirii lăcaşelor de cult ortodoxe din incinta şcolilor publice seamănă cu modul netransparent īn care se iniţiază, se aprobă şi se finanţează construcţia lăcaşurilor aceluiaşi cult majoritar īn incinta cazărmilor, a spitalelor, a universităţilor sau īn zonele geografice fără enoriaşi ortodocşi.
sus
          Purtătorul de cuvīnt al Patriarhiei BOR, părintele Constantin Stoica, s-a disociat public de ideea că prezenţa icoanelor sau a capelelor īn şcolile publice ar fi o iniţiativă a BOR, ceea ce īnseamnă, īncă o dată, că MECT rămīne singurul responsabil pentru abolirea caracterului laic al īnvăţămīntului public şi discriminările ce decurg din aceasta. „Legat de prezenţa capelelor īn şcoli, ele sīnt iniţiative ale comunităţilor locale. Nu există un plan al Bisericii de a «planta» icoane prin clase”, a explicat Constantin Stoica50.
          Cu toate acestea, ambiguitatea persistă şi la acest capitol. Īn cadrul amintitului eveniment din 7 noiembrie 2007 (capitolul 2.5. „Manuale de religie - analiză de conţinut”), petrecut īn Aula Palatului Patriarhiei din Bucureşti īn prezenţa PF părinte Daniel, arhiepiscop al Bucureştilor, mitropolit al Munteniei şi Dobrogei şi patriarhul Bisericii Ortodoxe Romāne (BOR), părintele prof. Dogaru, īn Raportul prezentat īn faţa adunării afirma: „S-au īnfiinţat cabinete de religie şi capele şi pot spune că, la ora actuală, īn afară de ceea ce numim capele īn incinta şcolilor, avem o capelă care este o biserică, la Liceul bilingv «Decebal».”
sus
          Exemplele din acest studiu nu includ capelele din incinta liceelor teologice sau confesionale, unde prezenţa lor este legitimă, ci doar pe cele din unităţile şcolare publice (de stat). Exemplele infirmă īnsă cele susţinute de purtătorul de cuvīnt al Patriarhiei, ridicarea unora din capele fiind iniţiativa unor preoţi. Mai mult, reprezentanţii inspectoratelor şcolare apar īn postura de „invitaţi” la ceremoniile de inaugurare din şcoli! Iată exemplele:
Consiliul Judeţean Cluj a aprobat prin Hotărīrea nr. 72/ 2006 suma de 2000 mii RON pentru amenajarea unei capele la Şcoala Specială pentru Deficienţi de Auz Nr. 1 Cluj-Napoca.
          La 7 iunie 2005 arhiepiscopul Bartolomeu a sfinţit capela Colegiului Naţional Pedagogic “Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca. Paraclisul cu hramul “Sfinţii Mucenici Gheorghe şi Mina” a fost amenajat cu sprijinul conducerii colegiului, la iniţiativa profesoarei de religie Ioniţa Timiş. La pictarea capelei şi-au dat concursul, pe līngă pictori, şi elevele clasei a XIII-a. La eveniment au participat alături de profesorii şi elevii şcolii reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar şi ai autorităţilor locale. Cu acest prilej, arhiepiscopul „a oferit diplome de aleasă cinstire conducerii şcolii, precum şi ostenitorilor şi celor care au contribuit la amenajarea paraclisului. Capela va reprezenta pentru elevii care se pregătesc īn Colegiul Pedagogic mediul duhovnicesc (s.n.) formativ pentru personalitatea viitorului dascăl.”51 Trebuie menţionat că structura confesională a Colegiului Naţional Pedagogic, constă īn cel puţin 7 culte recunoscute şi persoane atee, aşa cum a reieşit şi din chestionarele aplicate chiar īn acest liceu de monitorul Ligii Pro Europa. Conform declaraţiilor respondenţilor, aceştia aparţineau cultelor: ortodox, greco-catolic, penticostal, reformat, romano-catolic, creştin după Evanghelie, martorilor lui Iehova, existīnd şi persoane care s-au declarat a fi atee.

          Episcopul Vicar Vasile Someşanul a binecuvīntat la 2 iunie 2005 capela amenajată īn cadrul Grupului Şcolar Electrotehnic „Edmond Nicolau” din Cluj-Napoca. Amenajată la iniţiativa profesoarei de religie Ioana David şi cu sprijinul corpului profesoral, „capela” va oferi elevilor liceului mediul spiritual de formare spirituală.52
Īn satul Bivolărie, comuna Vicovu de Sus, a fost sfinţită la 12.11.2003 capela Grupului Şcolar, unde īnvaţă elevi hipoacuzici. Lăcaşul are hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril» şi a fost ridicat cu sprijinul cadrelor didactice şi al unor sponsori. „Capela are şi scop didactic şi este destinată desăvīrşirii pregătirii religioase a elevilor şi integrării lor īn societate, a spus directorul instituţiei, dl Mihai Stan. Iniţiativa ridicării capelei īi aparţine preotului paroh Mircea Durca, iar lucrările au īnceput īn urmă cu 5 ani.”53
          La data de 30 ianuarie 2006 a avut loc sfinţirea capelei şcolare de la Colegiul Tehnic Turda cu hramul, „Sfinţii Trei Ierarhi”. Sfinţirea a fost săvīrşită de episcopul Vasile Someşanul īn prezenţa reprezentanţilor autorităţiilor centrale şi locale. Īn cuvīntul de mulţumire a conducerii Colegiului se arăta: „Invitīnd tīnăra generaţie şi nu numai, să se reculeagă cu pietate īn această capelă, suntem datori să adresăm īn primul rānd un cuvānt de mulţumire bunului Dumnezeu pentru această şansă de a comunica, prin intermediul rugăciunii cu Creatorul. De asemenea, preasfinţitului Vasile Someşanul pentru actul sfiinţirii. Suntem, de asemenea datori să adresăm cuvinte de mulţumire preacucernicilor preoţi Dorin Sas şi Vasile Ştiopei pentru strădania lor, īncă un loc de aleasă taină īnfăptuit de aceştia, pictorilor care au pictat capela, Claudiu Coldea şi Alexandru Săsărman, primăriei şi consiliului local, inspectoratului scolar (...)”54

          La 2 decembrie 2004 la Şcoala „Andrei Şaguna” din Turda, a avut loc sfinţirea capelei şcolii, cu hramul „Sfīntul Andrei”. Slujba de sfiinţire a fost oficiată de episcop vicar Vasile Someşanul. Cu această ocazie, au fost invitaţi să participe reprezentanţi ai Episcopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, ai Primăriei şi Consiliului Local Turda, cadre didactice, părinţi şi elevi.55
       La 7 aprilie 2005, episcopul vicar Vasile Someşanul a sfinţit a treia capelă şcolară din Turda. Avīnd hramul „Sfīntul Mare Mucenic Gheorghe”, capela este amenajată īn cadrul şcolii „George Bariţiu” din Turda. Īncepută īn toamna anului 2004, cu sprijinul directorului şcolii, prof. Mircea Arion, şi al consiliului profesoral, capela este īn īntregime pictată īn tempera de pictorul Alin Iuga. „Ea va fi laboratorul spiritual al celor peste 300 de elevi ai şcolii, din ciclul primar şi gimnazial”. Au participat din partea Centrului eparhial Liciniu Cāmpean, consilier misionar social şi lect. dr. Vasile Timiş, Inspector şcolar judeţean.56
          La Şcoala Generală nr. 12 din Reşiţa, după ideea profesoarei de religie Daniela Oţelariu, s-a īnfiinţat o capelă care a fost sfinţită la 8 noiembrie 2001 de episcopul Laurenţiu al Caransebeşului. „Lăcaşul de rugăciune stă sub semnul arhanghelilor Mihail şi Gavril şi este destinat exclusiv elevilor care vor să se apropie de tainele bisericeşti.” Capela „Sfinţilor Mihail şi Gavril“ este folosită pentru desfăşurarea orelor de religie, dar şi pentru oficierea slujbelor de sărbători. „Preotul – profesor Flavius Brie, este singurul din municipiul Reşiţa care are delegaţie din partea Inspectoratului Şcolar şi al Episcopiei, pentru a oficia slujbe īn această capelă şi īn celelalte cabinete religioase din oraş.”57
         Pe pagina web a Mitropoliei Banatului putem citi: „Educaţia religioasă īn şcolile de stat se desfăşoară īn baza Protocolului īncheiat īntre Patriarhia Romānă şi Ministerul Educaţiei īn anul 1990, ultimele reglementări avīnd loc īn anul 1997 cānd s-a hotărīt ca frecvenţa la orele de Religie să devină obligatorie (s.n.). La unele şcoli, prin strădania profesorilor de Religie au fost amenajate capele (s.n.) pentru nevoile spirituale ale elevilor.”58
Reiese deci, intervenţia directă a BOR īn construirea de lăcaşe de cult ortodoxe īn incinta şcolilor publice, cu īncălcarea caracterului laic şi pluriconfesional şi cu sprijinul tacit al MEC, īn lipsa oricărei baze legale.
sus

Ritualurile religioase īn şcoli

          Ritualurile religioase, slujbele, rugăciunile fac parte şi ele din peisajul cotidian al īnvăţămīntului public (de stat). Cele mai frecvente manifestări par a fi sfeştaniile şi festivităţile prilejuite de deschiderea anului şcolar.
Īntr-un Raport59 al Asociaţiei Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă se afirmă că „īn mai mult de 90% din cele peste 15.000 unităti şcolare s-au desfăşurat slujbe religioase la īnceputul anului şcolar 2005-2006”. Din documentaţia īntocmită de ASLC reiese că din cele 41 de judeţe, s-au desfăşurat slujbe religioase īn cadrul festivităţii de deschidere a anului şcolar 2005-2006 īn toate unităţile de īnvătămīnt din judeţele Argeş, Bistriţa-Năsăud, Brăila, Ialomiţa, Sălaj, Sibiu. Īn celelalte judeţe, cifrele arată că s-au ţinut slujbe īn majoritatea şcolilor publice. Excepţie face judeţul Covasna, unde conform Inspectoratul Şcolar „īn judeţul nostru nu s-au desfăşurat slujbe religioase īn şcoli la nici una din confesiunile existente la nivelul judeţului. Există cutuma ca la īnceputul anului şcolar preoţii să fie invitaţi la deschiderea festivă unde să rostească Rugăciunea dedicată acestui moment, să binecuvīnteze elevii şi profesorii. Elevii de la două licee teologice reformate din judeţ desfăşoară slujbe religioase, dar īn lăcaşul de cult conform programei şcolare (s.n.)”. Īn judeţul Alba, Inspectoratul Şcolar Judeţean nu cunoştea numărul unităţilor de īnvăţămīnt unde s-au ţinut slujbe, dar ştia că: „aceste slujbe nu au īncălcat libertatea nimănui” (s.n.). Īn Bucureşti, „potrivit tradiţiei creştin-ortodoxe şi apelului făcut de Prea Fericitul Teoctist (s.n.), patriarhul Bisericii Ortodoxe Romāne, tuturor preoţilor din municipiul Bucureşti īn parohia cărora se află unităţi şcolare, s-au organizat slujbe religioase de īncepere a anului şcolar 2005-2006”. Adresa e semnată de Inpectoratul Şcolar General care confirmă prin aceasta că slujbele din Bucureşti īn şcolile de stat s-au ţinut la indicaţia Patriarhului BOR, deci inspectoratul este un spectator la deciziile Bisericii. Īn judeţul Constanţa „unităţile de īnvăţămīnt au beneficiat de slujbe religioase īn funcţie de apartenenţa la cultul religios”. Īn judeţul Maramureş, „la iniţiativa comitetelor de părinţi sau a comunităţilor parohiale, īn funcţie de majoritatea confesională a comunităţilor au fost invitaţi preoţi ortodocşi, catolici, protestanţi sau de alte confesiuni”. Īn Teleorman se precizează pentru a evita orice dubii că „au avut loc slujbe īn confesiunea ortodoxă”. Īn judeţul Timiş se enumeră numai „excepţiile”, liceele la care nu au avut loc slujbe: J. L. Calderon, N. Lenau, Liceul de Informatică, Liceul W. Shakespeare, Liceul de Arte Plastice, Colegiul Ana Aslan, Liceul Waldorf, ceea ce īnsemă că pentru Inspectoratul Timiş tocmai liceele care respectă caracterul laic al īnvăţămīntului public constituie excepţia!
          Multe situaţii grave de obligare a elevilor să participe la ritualuri religioase ortodoxe se regăsesc īn mediul rural, unde informaţia circulă mai greu, iar presiunea asupra minorităţilor religioase este uneori teribilă. Īn timpul desfăşurării proiectului, ni s-a semnalat faptul că preotul baptist dintr-o comună ieşeană s-a plīns monitorului nostru local că nu mai poate suporta situaţia cu care se confruntă elevii lui. Cu o săptămīnă īn urmă, odată cu īnceperea Noului An, s-a organizat o nouă slujbă religioasă īn şcoală, despre care lui nu i s-a spus nimic şi la care nu a participat. Elevii de altă confesiune decīt cea creştin-ortodoxă (aceasta īnsemnīnd cca. 25 % din totalul elevilor) au fost obligaţi să participe la ritualul religios al Botezului, fiind şi stropiţi cu aghiazmă etc. Profesorul a refuzat să depună plīngere. 
Īn Raportul citat mai devreme al Departamentului de Stat privind libertatea religioasă sīnt menţionate cazuri de obligare a unor elevi de a participa la manifestări religioase ortodoxe, petrecute īn incinta şcolii, fapt ce intră sub incidenţa legii penale: „Mai mult, Biserica Baptistă a semnalat, īn continuare, faptul că, la unele festivităţi organizate de şcoli publice, toţi elevii trebuiau să participe la slujbe religioase ortodoxe”.
sus

Cazuri de īndoctrinarea şi tratamente umilitoare

          Raportul ASLC intitulat „Cercetare asupra educaţiei religioase īn unităţile şcolare din Romānia” 60 prezintă cazuri de abuz şi īndoctrinare religioasă īn şcolile publice monitorizate de autorii studiului:
„Īntr-una dintre şcolile din Buzău61, la clasele primare, īn anul şcolar 2001-2002, profesoara de religie le spunea elevelor/elevilor că «dacă nu vin la şcoală cu cruciuliţă la gāt o să apară diavolul şi vor păţi numai lucruri rele». (...)
Tot la aceeaşi şcoală, la clasele primare, īn cadrul orei de religie, profesorul le-a spus elevelor/elevilor că «pe umărul drept aveţi un īngeraş, iar pe umărul stāng un drac, prin urmare aveţi grijă cum vă īnchinaţi: dacă īncepeţi cu partea stīngă, vă īnchinaţi dracului». Tot la clasele primare li s-a spus elevelor/elevilor: «dacă intraţi īntr-o biserică adventistă dă tractorul peste voi»” (īn imediata vecinătate a şcolii respective se află un aşezămīnt al confesiunii adventiste de ziua a şaptea).
           Īntr-un liceu din Buzău62, la orele de religie, profesorul le-a spus elevelor/elevilor, īn anul şcolar 2001- 2002, că unele dintre confesiunile care nu sīnt ortodoxe (dar care sunt printre confesiunile acceptate, legal, īn Romānia) sīnt secte63 (...)
          Bisericile care nu aparţin confesiunii ortodoxe, sīnt prezentate ca fiind un pericol pentru cei/cele care intră īn ele. De asemenea, unele dintre confesiunile respective sīnt prezentate ca denigratoare ale confesiunii ortodoxe. Din caietul de religie al unui elev de clasa a IX- a64 : „(…) adventiştii denigrează Biserica Ortodoxă (s.n.), (…) pentru ei biserica este stăpīnită de diavol, iar singurul adăpost de acesta este casa lor”; sau: „Martorii lui Iehova este una dintre cele mai periculoase secte (…) este una dintre formele de fanatism religios”, la una dintre clasele a III- a65, profesoara de Religie le-a spus copiilor să nu vorbească cu cei din „secta Martorii lui Iehova» şi īn nici un caz să nu īi primească īn casă!
          Obligarea elevelor şi a elevilor de a merge la biserică este īntīlnită frecvent īn şcolile din mediul rural: īn Grupul Şcolar Industrial (G.S.I.) Berca, īn şcoala din Pleşcoi66, īn şcoala din Săgeata, īn şcoala din Cāndeşti (anul şcolar 2003-2004). Dacă nu merg la biserică săptămīnal, elevelor/elevilor li se scad puncte la notarea din cadrul orei de Religie. Asemenea situaţii sīnt īntīlnite şi īn alte judeţe67. Īn comuna Săgeata, pentru astfel de „abateri”, copiilor li se dau note sub nota de promovare a clasei, iar īn Cāndeşti copiii sīnt obligaţi să cumpere şi trei lumīnări. La şcoala din Joseni, profesorul (preot) de religie a pedepsit un elev68 īn clasa a IV-a ţinīndu-l īn picioare toată ora (īn prezenţa celorlalţi copii) pentru că, īn preajma sărbătorilor de Paşte, a vizionat un fim difuzat īn localitate de membrii unei confesiuni protestante69. Astfel de comportamente sīnt considerate infracţiuni şi sunt pedepsite ca atare de legislaţia din Romānia. Astfel, Codul Penal sancţionează cu īnchisoare de la o lună la 6 luni sau cu amendă „fapta de a obliga o persoană, prin constrīngere, să participe la serviciile religioase ale vreunui cult, sau să īndeplinească un act religios legat de exercitarea unui cult”70 (...).”
          Acelaşi Raport al Asociaţiei Solidaritatea pentru Libertatea de Conştiinţă menţionează cazuri de promovare, prin orele de religie, a unei atitudini etno-naţionaliste, de denigrare a minorităţilor etnice, evrei, maghiari, romi. „La profesorii de religie există o legătură clară īntre stereotipurile acestora şi educaţia lor profesională. Aceasta explică şi faptul că, īn ce priveşte religiozitatea, cele mai multe referiri cu caracter stereotip le fac profesorii de religie. Aceştia īi blamează pe evrei īntrucīt „au ajuns să īntoarcă spatele lui Hristos”, „au părăsit dreapta credinţă”, pe unguri că sīnt „şovini” pentru că „nu acordă drepturi minorităţilor de la ei”, pe romi „mai exită unele ţigănci ...care şi-au vīndut sufletul diavolului”.

sus