::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Gazeta Ligii PRO EUROPA Liga� 9-10 / 2002


Sumar:

pag. 1:        Minoritate īn majoritate � majoritate īn minoritate. Relaţii interetnice īn Secuime
pag. 2:        Calendar � Naptįr
pag. 3:        Szokoly Elek: Chermeza NATO
pag. 4:        Deschidere festivă a noului an şcolar
pag. 5:         �...ţinīnd aprinse speranţele din 1989 şi vindecīnd rănile din 1990�
pag. 6-9:     Societatea civilă īn apărarea libertăţilor politice
pag 10:       Smaranda ENACHE: Jurnal jurisian
pag 12-15:  Európai Unió és a regionalizįció
pag 16:        Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile
   
   
Pagina 1
Minoritate īn majoritate � majoritate īn minoritate.
Relaţii interetnice īn Secuime
Secuimea īntre Székelyföld şi HarCov


    După 1990, Secuimea a devenit personajul principal al unei �literaturi� naţionaliste cu accente S.F., de parcă decembrie 1989 ar fi schimbat toată populaţia din regiune. Ajunse īn imaginarul colectiv şi reiterate sistematic, stereotipiile, īn marea majoritate negative au ajuns să capete o aură de realitate, mai ales atunci cīnd surse cīt se poate de oficiale alimentează această literatură. (Vă mai amin-tiţi probabil, de exemplu, iarna īn care Remus Opriş a dormit o noapte īn maşină, sau de celebrele rapoarte HarCov sau in-terpelările parlamentare.)
    Faptul că astăzi Se-cuimea  suferă de un handicap de imagine alimentat şi instrumentalizat de mass-media centrală precum şi de mişcările politice interne interesate īn menţinerea acestei imagini (informări distor-sionate, campanii de presă, bruiaje etc.) a fost şi una din concluziile celei de a X-a ediţii a Forumului Intercultural organizat de Centrul Intercultural. Manifestarea s-a organizat īn colaborare cu Primăria Municipiului Sfāntu Gheorghe īn data de 11 octombrie 2002 şi a reunit la masa dialogului reprezentanţi ai administraţiei publice (Horia Grama, prefect; Albert Įlmos, primar; Olosz Gergely, subprefect; Kónya Įdįm, consilier local), reprezentanţi ai instituţiilor publice (Petre Străchinaru, director Centrul Cultural Arcuş; Valeriu Cavruc, director Muzeul Carpaţilor Răsăriteni; Niculina Ţīnţar, referent Centrul de Cultură al judeţului Covasna; Kiss Jenő, director Biblioteca Judeţeană Covasna; Ivan Nicolae, Inspectoratul de Poliţie Covasna; Nemes Levente, director Teatrul Tamįsi Įron Sfāntu-Gheorghe;), reprezentanţi ai societăţii civile (Buzįs Georgeta, coordonator Clubul PRO EUROPA Odorheiul Secuiesc; Cornea Luminiţa, preşedinte Asociaţia Ecou, Ioan Lăcătuşu, director Centrul de Documentare �Nicolae Colan�;), reprezentanţi ai mass-media (Benkő Levente, Simó Erzsébet), experţi (Marius Lazăr, sociolog, Universitatea Babeş Bolyai din Cluj; Kolumbįn Gįbor, Universitatea Sapientia Miercurea-Ciuc; Gabriel Andreescu, APADOR-CH; Alexandru Vlad, Uniunea Scriitorilor), parlamentari (Mįrton Įrpįd, deputat; Puskįs Bįlint, senator), reprezen-tanţi ai cultelor (Csintalan Lįszló, protopop Roma-no-Catolic; Cornelius Bujoreanu, catedrala Ortodoxă Sfāntu Gheor-ghe; Incze Sįndor, proto-popiatul Reformat). Din partea Ligii Pro Europa au participat: Smaranda Enache, Szokoly Elek, Haller Istvįn şi Laura Ardelean.
    Prin crearea unui cadru de dialog sincer s-a reuşit realizarea unei analize obiective a situaţiei din Secuime atīt din punctul de vedere al comunităţii maghiare cīt şi din cel al comunităţii romāneşti aflată īn minoritate īn judeţele Harghita şi Covasna. Astfel schimburile de rol şi de statut minoritar � majoritar atīt pe parcursul istoriei cīt şi după 1989 crează īncă frustrări identitare şi cauzează tensiuni īntre cele două comunităţi. Romānii se aşteaptă să se impună īn virtutea apartenenţei la comunitatea dominantă īn stat dar sīnt trataţi fie ca locuitori simpli, fie ca o prelungire locală a instanţelor de supraveghere ale statului, īn timp ce maghiarii se caracterizează mai ales īn cadrul discursului minoritar acuzīnd tentativele de discriminare şi impunere abuzivă a autorităţii statului care nu se completează cu poziţia de majoritar īn regiune. Discuţiile au reliefat şi faptul că relaţiile dintre cele două comunităţi sīnt puternic influenţate de comunicarea īn cadrul comunităţilor. Există o lipsă de comunicare īntre elita romānească şi comunitatea romānească din Secuime. Referitor la comunitatea romānească, īn urma mesei rotunde, participanţii au concluzionat că există o diversitate de opinii īn sīnul acestei comunităţi iar discursul naţionalist nu este caracteristic pentru īntreaga comunitate romānească din regiune.
    Analizīnd cu clarviziune realităţile din Secuime, participanţii la Forumul Intercultural au realizat că problematica principală a Secuimii este legată de dezavantajarea zonei la diverse capitole şi datorită numeroaselor probleme sociale cu care se confruntă locuitorii acestei zone � fapt determinat şi de lipsa unei autentice dezvoltări regionale pornind de la o definire corectă a regiunii (istorică, culturală, identitară).
    Participanţii au creionat şi cīteva recomandări:

    � Crearea unui cadru de dialog care să īmbunătăţească comunicarea īn interiorul comunităţii romāneşti;
    � Lărgirea cadrelor de dialog īntre cele două comunităţi şi trecerea la dialoguri pe probleme punctuale şi specializate;
    � Includerea cīt mai grabnică a regiunii īn planul de reabilitare a infrastructurilor (drumuri, căi ferate, etc) a căror stare frīnează dezvoltarea regională;
    � Susţinerea unor proiecte de dezvoltare a turismului īn regiune � evidenţiat ca o posibilă sursă generatoare de venituri;
    � Asigurarea posibilităţilor īnvăţării limbii maghiare de către comunitatea romānească īn cadrul sistemului educaţional formal şi īmbunătăţirea predării limbii romāne pentru elevii maghiari.
    � Monitorizarea discursului naţionalist din propriile publicaţii şi luarea de atitudine faţă de distorsiunile acestora.
    � Mai multă atenţie folosirii bilingvismului de către autorităţile locale alese şi mai multă īnţelegere faţă de statutul minoritar al comunităţii romāneşti.
    � Reţinere de la afişarea ostentativă a simbolurilor naţionale şi de la impunerea agresivă a statutului naţiunii de stat.

Laura Ardelean

Pagina 2
  
Calendar


10 septembrie: �Drum de legătură cu sacrificiu minim de pădure�, masă rotundă organizată de Asociaţia Pro Biciclo Urbo. Din partea LPE a participat Smaranda Enache şi Kacsó Judit-Andrea.

18 septembrie: Conferinţă de presă al LPE cu tema: libertatea de asociere şi noua Lege a Partidelor Politice, stadiul proiectului Dracula Park � Campania SOS Sighişoara, cazuri de īncălcare a drepturilor omului.

19-22 septembrie: �Implicaţii ale īnfiinţării regiunilor īn Romānia�, seminar organizat de Institutul pentru Politici Publice. Din partea Ligii Pro Europa a participat
Smaranda Enache şi Szokoly Elek.

23-24 septembrie: Īntīlnirea coaliţiei organizaţiilor neguvernamentale cu privire la
Legea Partidelor Politice. Din partea Ligii Pro Europa a participat Smaranda Enache.

28 septembrie � Test scris pentru selectarea studenţilor Colegiului Democraţiei,
ediţia a IX-a.

29 septembrie � 2 octombrie: Masă rotundă organizată de Centrul de Resurse
Juridice la Bucureşti. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

29 septembrie � 6 octombrie: Stagiu de studii īn Elveţia pentru reprezentanţii
administraţiei publice locale. Din partea LPE a participat Mircea Suhăreanu.

5-7 octombrie: Īntīlnire cu Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, domnul Alvaro Gil-Robles. Din partea LPE a participat Smaranda Enache.

8 octombrie � Interviu pentru selectarea studenţilor Colegiului Democraţiei, ediţia a IX-a.

11 octombrie: Minoritate īn majoritate � majoritate īn minoritate. Relaţii interetnice īn Secuime, cel de-al X-lea Forum Intercultural organizat de LPE īn colaborare cu
Primăria Sfīntu-Gheorghe, Covasna.

15 octombrie: Inaugurarea festivă a celei de-a IX-a ediţii a Colegiului Democraţiei. Democraţie īn sec. XXI., relaţii bilaterale romāno-americane, cuvīnt adresat de domnul Michael Mates, directorul Biroului de Informare al Ambasadei SUA la Cluj.

15-17 octombrie: Masă rotundă organizat de ECRI. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

22 octombrie: �Európa keleti kibővķtésének kihķvįsai� [Provocările extinderii răsăritene a Europei] conferinţă susţinută de Dr. Miszlivetz Ferenc, profesor Jean Monnet, din partea Academiei de Ştiinţe din Ungaria.

24 octombrie: Conferinţă de presă comună a organizaţiilor de drepturile omului: APADOR-CH, APD, GRADO, LPE şi ACCEPT referitor la Legea partidelor politice, la Bucureşti.

24 octombrie: Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile. Masă rotundă organizată de Liga Pro Europa īn colaborare cu Project on Ethnic Relations, APADOR-CH şi Asociaţia Pro Democraţia la Bucureşti.

25-29 octombrie � Īntīlnire şi consultaţii cu privire la respectarea drepturilor omului īn statele membre OSCE organizat de International Helsinki Federation for Human Rights, īn colaborare cu UN High Commissioner on HR īn Viena. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

26-27 octombrie: Primul curs al Colegiului Democraţiei cu titlul Organizaţiile neguvernamentale īn societatea civilă.

29 octombrie: Conferinţă de presă a Ligii Pro Europa cu privire la restituirea bunurilor bisericii greco-catolice, legea partidelor politice.

31 octombrie: Īntīlnirea Centrelor de Pluralism la Belgrad. Din partea LPE a participat Haller Istvįn.

Pagina 3,4

Chermeza NATO

    � �Nu vă bucuraţi că am intrat īn NATO?� � mă īntreba radios unul din liderii locali ai PSD, văzīndu-mi probabil stupefacţia la vederea bīlciului din faţa clădirii īn care se află sediul partidului celor trei roze. Un banner imens cu simbolul pedeserist, tras peste firmele celorlalte partide, organizaţii sau instituţii, locatari ai aceleiaşi clădiri, anunţa glorios �succesul� partidului de guvernămīnt, iar īntr-un cort improvizat īn plină stradă se distribuiau gratuit băuturi alcoolice populaţiei fericite că �li se dă� ceva. Nu le trecuse fireşte prin minte că ceea ce �li se dădea� fusese plătit deja tot de ei cu vīrf şi īndesat.
    Totul acompaniat la megafoanele oraşului de eterna bandă răguşită cu marşurile �patriotice� ale perioadei interbelice, care ilustraseră de altfel şi solemnităţile militare şi milităroase ale manifestaţiilor prezidate cu un deceniu şi ceva īn urmă de foştii tovarăşi ai geniului de la Scorniceşti.
� �Cum să nu mă bucur � i-am răspuns returnīndu-i zīmbetul � īn definitiv ni se datorează īntr-o măsură hotărītoare.�
*
    Spre cinstea sa, dl Ion Iliescu, �imparţial ca romānul� şi preşedinte pe de asupra, presimţind pericolul confiscării momentului de către partidul de guvernămīnt, dar plătindu-i de fapt şi o poliţă actualului său rival, a fost atent să sublinieze meritele tuturor guvernărilor post-decembriste īn obţinerea acestui succes, chiar dacă preşedintelui Constantinescu i s-a rezervat doar un loc marginal la �marea adunare populară� din Piaţa Revoluţiei, iar reprezentanţii acelei societăţi civile care au militat cel mai consecvent pentru integrarea euro-atlantică a Romāniei � după cum remarcaseră unele ziare centrale � au strălucit prin absenţă de la apoteotica manifestare. Unii, pentru că se aflaseră probabil pe lista neagră a actualilor (poate şi a foştilor?) guvernanţi pentru criticismul lor neīnduplecat faţă de duplicitatea acestora, alţii, pentru că au preferat să lipsească de la această �chermeză naţională� ce friza bunul gust, destul de asemănătoare cu cele organizate cu ani īn urmă pentru foştii şefi ai actualilor guvernanţi.
    Da, ne bucurăm că am fost invitaţi īn NATO. Ne bucurăm că īnsfīrşit ni se deschide portiţa prin care intrīnd vom putea spera că nu mai există drum de īntoarcere la iadul prin care am trecut. Că procesul intrării/revenirii noastre īn Europa va fi ireversibil. Că euroscepticii şi antieuropeniştii noştri pot să se dea peste cap, dar nu mai pot să ne īntoarcă de pe drumul cel bun. Sigur că ne bucurăm. Doar că pentru noi, cei care īn deceniul care a trecut am pus umărul fără īncetare la această integrare, chiar şi atunci cīnd eram singuri şi-n centrul batjocurii neofiţilor, satisfacţia, bucuria chiar, arată altfel. Este una calmă, demnă, este bucuria interioară a celui care ştie ce merită, este bucuria sobră, discretă a omului conştient de valoarea sa şi de valorile sale. Iar valorile noastre se pot dispensa de zgomotoase demonstraţii electoraliste, decorate cu trandafiri şi udate cu pălincă ieftină. Chiar şi īn anul Caragiale...
    Ne bucurăm. Ne bucurăm sincer, chiar dacă rămīnem cu un gust sălciu īn gură şi cu  īndoială īn suflet faţă de sinceritatea guralivilor care pīnă acum ne-au demonstrat doar contrariul. Dacă am fi cinici, am zice că liderii NATO să-şi bată capul, nu noi, ce fel de aliaţi de īncredere vor fi guvernanţii actuali ai Romāniei. Să-şi bată capul cei care cred că totul poate fi cumpărat, trebuie doar să oferi preţul corespunzător.
    Deşi, dacă ar fi să mă gīndesc, s-ar putea să aibă dreptate. Īn limita actualilor guvernanţi ai Romāniei cel puţin, cu siguranţă că da. Pentru că elita pedeseristă, indiferent de gīndurile sale profunde şi de sentimentele nemărturisite, este mult mai inteligentă ca să nu-şi dea seama care este unica sa şansă şi singurul ei interes. Ori īn acest sens nu e nici o īndoială că atīt gruparea dlui Iliescu cīt şi echipa dlui Năstase sīnt astăzi pro-NATO şi pro-UE. Doar n-au căzut īn cap să nu se alieze cu cei mai puternici şi mai bogaţi! Nu putem īnsă prevedea care va fi reacţia lor atunci cīnd NATO va fi pus din nou īntr-o situaţie similară cu criza din Kosovo. Atunci cīnd, dincolo de zīmbetele protocolare şi acordarea de stele şi cruci, īntr-o situaţie de criză deci, vor fi puşi fără echivoc īn faţa alegerii sistemului de valori. Atunci cīnd va trebui să-i elimine efectiv pe naşii securişti din sistem, cīnd va trebui să reconsidere strategia militară tradiţională a Armatei romāne, cīnd va trebui să redeseneze portretul robot al duşmanului tradiţional devenit īntre timp aliat, cīnd va trebui să elimine tonalităţile peremiste din capul coloneilor şi sergenţilor majori, cīnd va trebui să dea realmente socoteală de alianţele murdare cu cele mai reacţionare forţe post-decembriste, neo-fasciste, anti-europene, anti-occidentale, antidemocratice (PUNR, PRM) sau de blocarea, frīnarea şi zădărnicirea reformelor şi democratizării Romāniei timp de un deceniu. Fie la putere sau īn opoziţie. Dl Năstase va declara din nou, ca şi īn 1998, că �noi nu trebuie să alegem īntre bolşevici şi americani ci să fim cu interesul naţional�? Ca nu cumva NATO �să aibă īn vedere detonarea problemei Transilvaniei�? O, tempora!
    Anti-NATO-iştii de ieri, pro-NATO-işti astăzi, ar putea avea totuşi o şansă. Ca īn ciuda trecutului lor comunist, anti-occidental şi anti-NATO-ist, şi a păcatelor lor post-decembriste  � sau poate tocmai pentru a le da uitării � să fie cei mai docili pro-occidentali pe care şi le-ar fi putut imagina şi dori Occidentul. Atīt de pro-occidentali īncīt să pluseze chiar peste aşteptările acestora şi mult pomenitul �interes naţional�. Guduratul pe līngă puternicii zilei, ca şi īn alte vremuri (să fie īntīmplător că dl Adrian Năstase, actualul prim-ministru �ultra-occidental�, s-a amorezat de două ori tocmai de fiicele liderilor comunişti ai epocii?) ar putea justifica o astfel de presupunere. Aplicarea �strategiei tradiţionale� a duplicităţii cu care īi lăsam pe aliaţi cu ochii īn soare şi cu buzele umflate, acest leit-motiv a istoriei noastre cu care i-am tratat pe �gagii occidentali�, oricum �fraieri�, ar fi putut să-i  privească doar pe ei, dacă nu tocmai datorită acesteia ne-am afla la marginea lumii civilizate, prăbuşindu-ne aproape de pe harta Europei īn neantul gri al extrateritorialităţii.
    Īntre timp, iată, susţinătorii īnfocaţi � acum patru ani īn opoziţie � ai īndrăgitelor idei ceauşiste: �tutela inacceptabilă ai Americii şi amestec īn treburile interne� � l-am citat pe Adrian Năstase din 1998 � s-au metamorfozat īn �rezultatul conduitei consecvente a Romāniei īn ultimii 12 ani īn susţinerea obiectivelor NATO� (Adrian Năstase 2002). Oare cīnd au minţit domniile lor? Īn 1998 sau acum? Sau hotarul dintre adevăr şi minciună a fost şters, ca īntr-o poveste, de eternul şi fascinantul �interes naţional�... dincolo de bolşevici şi americani?
*
    Şi totuşi, dincolo de chermeză, de gustul sălciu şi de īndoielile din suflet mă bucur sincer de invitaţie. De am fi demni de īncrederea avansată. Căci ratele şi dobīnda tot noi le vom plăti.
   
SZOKOLY Elek

Pagina 4
 
Deschidere festivă a noului an şcolar


    Īn acest an, la scurt timp după anunţarea reluării programului de educaţie civică, s-au īnscris peste 100 de tineri doritori să ia parte la proiect pe care, marea lor majoritate, īl cunoşteau din �folclorul� care circula printre colegii lor care au participat mai devreme. Dintre aceştia, īn urma unui test scris şi al unui interviu, au fost selectaţi 25 de tineri īn majoritate fete. �Norocoşii� sīnt elevi la licee cu prestigiu din Tīrgu-Mureş, dar şi din Iernut şi Luduş.
    Īn Sala de Oglinzi a Palatului Culturii din Tīrgu-Mureş, īn data de 15 octombrie 2002, a avut loc deschiderea festivă a celei de-a IX-a ediţii a Colegiului Democraţiei, un program de educaţie civică al Ligii Pro Europa, deja consacrat şi cunoscut īn rīndul tinerilor tīrgu-mureşeni. La eveniment au participat domnul Michael Mates, diplomat al Ambasadei Statelor Unite ale Americii la Bucureşti, directorul Centrului de Informare al Ambasadei SUA (Cluj) īn calitate de invitat de onoare si domnii Ovidiu Natea, prefectul judeţului Mureş, şi Csegzi Sįndor, viceprimarul municipiului Tīrgu-Mureş.
    Tinerii au fost salutaţi, īn numele conducerii Ligii Pro Europa, de domnul Mircea Suhăreanu, secretarul organizaţiei, trecīnd īn revistă un scurt istoric al Colegiului Democraţiei, liniile sale directoare, grupul ţintă al acestui program educaţional, cīt şi motivaţia care a stat la baza elaborării acestui program, ajuns la a noua ediţie.
�Ne-am pus īn faţă problema creării unui nou tineret, a formării lui, a formării īnsăşi a atitudinii de cetăţean. Eram conştienţi de faptul că şcoala romānească este o şcoală performantă, creează foarte mulţi specialişti, de bună calitate, care s-au afirmat atīt īn ţară cīt şi peste hotare. Ne exprimăm īnsă īndoiala că şcoala romānească īncă este īn măsură să formeze cetăţeanul; cetăţeanul care este cărămida de bază care edifică clădirea statului nostru de astăzi şi de mīine.�
    Īn continuare �bobocii� au fost salutaţi de copreşedinta Ligii Pro Europa, doamna Smaranda Enache, care a caracterizat acest program educaţional ca fiind �o şcoală civică, o şcoală cetăţenească īn care studenţii noştri īnvaţă să fie critici, īnvaţă să fie constructivi, īnvaţă să-i intereseze banul public, īnvaţă să se implice īn viaţa comunităţii lor. Să cunoască protecţia mediului, protecţia copilului, ajutorarea celor care sīnt īn suferinţă, bătrīni sau copii, īnvaţă să descopere relaţiile dintre oameni şi puterea parteneriatului civic. (...) Am dorit să existe această şcoală civică pentru că īn multe sondaje de opinie tinerii noştri, īntr-o proporţie īngrijorătoare, uneori peste 50%, declară că ar dori să părăsească Romānia. Noi am dori prin această şcoală a democraţiei să-i ajutăm să descopere cītă nevoie este de fiecare dintre ei pentru ca această comunitate locală romāno-maghiară, care este Tīrgu-Mureşul, să devină mai performantă. Cītă nevoie este de ei pentru ca regiunea īn care trăim, Transilvania, să devină mai competitivă, mai prosperă, relaţiile interetnice să se amelioreze şi atenţia, empatia faţă de celălalt să se amplifice. Cītă nevoie este de fiecare dintre ei pentru ca Romānia să poată să facă faţă noilor provocări care stau īn faţa ei, īn faţa reformelor profunde. Sperăm că va deveni īn curīnd unul dintre membrii Alianţei Nord-Atlantice şi peste o perioadă un membru al Uniunii Europene. Dar dincolo de aceste instituţii mari, democraţia este o atitudine de fiecare zi, este o atitudine īn care ne pasă de celălalt şi nu-i īntoarcem spatele.� (...)
    Īn cuvīntul adresat tinerilor prefectul judeţului Mureş, domnul Ovidiu Natea a subliniat, faptul că tinerii sīnt �mult mai importanţi aici īn zonă, īn ţară, decīt īn altă parte. Pentru că nici īn altă parte treburile nu sīnt chiar aşa de simple. Pornind de la ideea unor filosofi ceva mai vechi care printre altele susţin, că democraţia este o chestiune grea, şi aşa este, şi printre altele, este o mică dictatură. Este dictatura legii, īn sensul că ai voie să faci ce scrie īn lege şi n-ai voie restul. Dacă īnvăţăm prima regulă a democraţiei, care este aceasta, atunci lucrurile se vor simplifica�.
    Domnul viceprimar Csegzi Sįndor a salutat noua generaţie a studenţilor dorindu-le ca să rămīnă la fel de curioşi, reafirmīnd totodată necesitatea ca tīnăra generaţie să rămīnă īn ţară, să facă tot posibilul pentru a-şi construi şi dezvolta īncontinuu micul univers � Tīrgu-Mureş � īn care trăiesc. Le-a atras, de asemenea, atenţia asupra importanţei relaţiilor interumane, amintind de faptul că Premiul Nobel din acest an a fost decernat scriitorului de origine maghiară, Kertész Imre, datorită descrierii destinelor umane subordonate politicului, arătīnd cum putem rămīne valoroşi, cum putem conserva valorile umane prin indivi-dualitatea lor īn această lume dominată de politică.
    Invitatul de onoare al deschiderii festive a Colegiului Democraţiei, domnul Michael Mates, īn cuvīntul adresat tinerilor, le-a vorbit despre necesitatea unei educaţii civice, a deschiderii către valorile şi posibilităţile lumii īn care trăim, punīnd un accent deosebit pe valorificarea tuturor oportunităţilor pe care viaţa le oferă.
(KJA)


Pagina 5
 

�...ţinīnd aprinse speranţele din 1989 şi vindecīnd rănile din 1990


    Domnule Prefect Ovidiu Natea, Domnule Viceprimar Sįndor Csegzi, Doamnă Preşedintă a Ligii Pro Europa, Smaranda Enache, distinşi oaspeţi şi dragi studenţi, este o plăcere să mă aflu astăzi aici şi o deosebită plăcere de a mă adresa tinerilor care īşi dedică timpul şi energia pentru promovarea pluralismului şi a democraţiei participative, nu doar studiind cum sistemul funcţionează, dar implicīndu-se direct pe coridoarele puterii şi muncind pentru a deveni generaţia viitoare de conducători din Romānia.
    Aş dori să vorbesc despre un om şi patru milioane de copii.
    Bunicul meu, Jack Hill, s-a născut īn Anglia īn 1879, nouă ani mai tīrziu după ce sistemul de īnvăţămīnt primar a fost stabilit īn Marea Britanie. Jack era un băiat energic căruia īi plăcea să muncească. Aşa că la vīrsta de opt ani a părăsit şcoala şi a plecat să lucreze la ferma tatălui său. Statul nu cerea ca copii să frecventeze şcoala īn acea vreme, aşa că n-a fost nici o problemă, cu excepţia faptului că Jack a rămas semianalfabet toată viaţa. Pīnă īn ziua īn care a decedat īn 1964, după ce a muncit o zi īntreagă īn grădină la vīrsta de 85 de ani. El a locuit īntr-o rulotă de zece metri pe o platformă de beton din California de Sud, refuzīnd orice ajutor din partea familiei şi mergīnd pe drumul propriu.
    Īn mod evident era inteligent şi cel mai interesant adult pe care l-am cunoscut, ca adult fiind. Īmi spunea poveşti despre cum făcea baloane din vezică de porc sau īmi repovestea faimoasele povestiri din Canterbury de Chaucer sau īmi spunea cum ura să fie obligat să-şi scoată pălăria īn faţa superiorilor īn �ţara veche�. Mi-a spus, de asemenea, că era imposibil să măsori distanţa pīnă la lună şi, de asemenea, spunea că soarele se īnvīrte īn jurul pămīntului şi că oricine ar fi putut vedea asta cu propriii ochi.
    Din cīte ştiu eu, singura implicare a lui Jack īn mecanismul guvernamental a fost de a deveni cetăţean al Statelor Unite īn 1934. De abia şi-a trecut examenele pe care a trebuit să le dea şi şi-a declarat o altă vīrstă pentru ceritificatul de naturalizare, pretinzīnd să aibă 44 de ani faţă de 55 cīţi avea de fapt. Singurul lui interes īn politică era de a-şi numi toaleta �Birourile Partidului Republican�.
    Sărmanul Jack, Dumnezeu să-l odihnească, a pierdut atīt de multe. A folosit īn mod eronat libertatea � libertatea de a face propriile greşeli � şi de aceea a privat ţara natală precum şi ţara sa adoptivă de a avea un doctor, un profesor, un fermier specializat, dar mai presus de toate el s-a privat pe sine de oportunitatea de a deveni un participant activ īn societatea civilă.
    Povestea lui Jack este o poveste despre o oportunitate respinsă. Mai grav, este povestea unei oportunităţi care a fost respinsă pentru 3 milioane de copii de şcoală īntr-un oraş mare din Asia de Sud. Īn acel oraş un prieten de-al meu, care se ocupa de examenele de la liceu, a făcut un studiu privat deoarece se īndoia de cifrele oficiale şi a descoperit că doar un milion de copii, cu vīrste īntre 6 şi 15 ani, erau implicaţi īntr-o formă de īnvăţămīnt. Acea cifră arăta că trei milioane de copii erau privaţi de a participa la o formă de şcolarizare, īn această ţară care dă dovadă de un capital industrial şi comercial deosebit.
    Şi din acei 25% din copiii care sīnt privilegiaţi de a īnvăţa să scrie şi să citească, unui număr foarte foarte mic, poate doar cīteva sute, după cum afirmă comentatorii societăţii civile, li se oferă oportunitatea de a gīndi, de a examina diferite puncte de vedere, de a discuta idei, de a provoca ortodoxia şi de a fi sceptici la īnţelepciunea populară. Din moment ce sīnt foarte puţini care au acces la aceste puncte de vedere diferite, ei nu īnvaţă nicioadată cum să se tolereze pe ei īnşişi sau pe cei care-i promovează. De aceea prea frecvent disputele sīnt rezolvate prin violenţă. Īn acel oraş poţi īnchiria arme Kalaşnikov cu ora, iar alegătorilor li se spune cum să voteze de către proprietarul feudal sau industrial, de către şeful sindicatului sau de către conducătorul religios. Şi, dacă cumva reuşesc să scape de aceste influenţe, alegătorii sīnt influenţaţi de demagogii care le promit ceea ce nu le vor putea oferi niciodată.
    Cu prea mulţi astfel de cetăţeni � fie că sīnt persoane, cum era Jack Hill sau milioane de analfabeţi din ţările sărace � nu se pot dezvolta instituţiile care stau la baza prosperităţii economice şi a stabilităţii politice. Aceasta īnsemnīnd, īncă o dată, stabilitate politică, drepturile de proprietate, un sistem judiciar imparţial şi alegeri bine documentate. Cu astfel de instituţii şi, de asemenea, cu obiceiul toleranţei care le susţine, ne putem asigura că problemele cu certitudine vor fi rezolvate, pentru că toate vocile vor fi auzite şi luate īn considerare, iar liderii sīnt salvaţi de a se găsi izolaţi, de a fi aroganţi sau īn ignoranţă, toate acestea fiind alimentate de exerciţiul puterii şi de mulţumirea celor slugarnici.
    După cum bine ştiţi, aceste condiţii nu apar peste noapte. Sīnt 12 ani şi 10 luni de cīnd Romānia a suferit sub un astfel de sistem, care a respins cu forţă astfel de instituţii. Īn ciuda trecutului, Romānia a făcut un progres major. Voi toţi � studenţi, lideri politici, organizaţii neguvernamentale, locuitori ai Tīrgu-Mureşului � faceţi aceste demersuri pentru a duce mai departe ţara, ţinīnd aprinse speranţele din 1989 şi vindecīnd rănile din 1990.
    Voi toţi, īn special tinerii care se află aici, ţineţi-o tot aşa şi Dumnezeu să vă binecuvīnteze.
 
    Textul discursului Excelenţei Sale Domnul Michael Mates, diplomat al Ambasadei Statelor Unite ale Americii īn Romānia, cu ocazia inaugurării festive a celei de-a IX-a ediţie a Colegiului Democraţiei.
Michael MATES


Pagina 6-9
 

Societatea civilă īn apărarea libertăţilor politice


DECLARAŢIA LIGII PRO EUROPA
cu privire la recentele manifestări de antisemitism de la Bucureşti şi Cluj


    Liga Pro Europa a luat cunoştinţă cu indignare şi īngrijorare despre recentele manifestări antisemite de la Bucureşti şi Cluj, unde pe faţada Teatrului Evreiesc şi a mai multor imobile au apărut sloganuri naziste de o virulenţă extremă.
    Liga Pro Europa a semnalat īn nenumărate rīnduri existenţa īn Romānia a unor grupări antisemite, extremiste, şovine şi rasiste tolerate de organele statului, īn ciuda existenţei unei legislaţii naţionale suficient de elaborate pentru a pedepsi incitarea la ură şi intoleranţa. (Constituţia Romāniei, Ordonanţa de urgenţă nr. 31 din 13.03.2002). Am cerut expres, prin adrese oficiale, anchetarea unor mişcări fasciste ca Mişcarea Legionară şi Noua Dreaptă. Sīntem consternaţi de lipsa de receptivitate a organelor statului abilitate să ţină sub control aceste atentate la ordinea democratică.
    Īn acelaşi context, cultul mareşalului Ion Antonescu īn spaţiile publice, inclusiv īn incinte aparţinīnd armatei, pīngărirea cimitirelor evreieşti sau amplasarea īn imediata lor vecinătate a unor parcuri de distracţii, rămīn nepedepsite deşi contravin atīt angajamentelor internaţionale, cīt şi legislaţiei romāne, perpetuarea lor fiind dovada super-ficialităţii şi indiferenţei cu care autorităţile tratează ameninţările la adresa democraţiei.
    Reprezentanţii partidului extremist şi antisemit Romānia Mare continuă să ocupe funcţii şi demnităţi publice, chiar şi atunci cīnd īncalcī flagrant Constituţia, principiile bunelor relaţii dintre state şi ale stabilităţii democratice.
    Ne īngrijorează şi antisemitismul, rasismul difuz care īşi face loc īn societate. Atīt presa scrisă, cīt şi cea audiovizuală, chiar unii reprezentanţi ai autorităţilor trimit mesaje echivoce, legitimīnd discursului public antisemit, rasist şi intolerant. Sistemul de īnvăţămīnt nu acordă atenţia necesară educaţiei civice şi interculturale.
Gravul incident de la Teatrul Evreiesc din Bucureşti, urmat imediat de incidentele de la Cluj, dovedesc că ne găsim īn faţa unei campanii antisemite de o virulenţă fără precedent.     Aceste incidente constituie un ultim avertisment pentru autorităţi să ia īn serios şi să aplice legile de combatere a extremismului īn toate formele sale, īntreprinzīnd măsurile necesare pentru ca instituţiile īnfiinţate īn acest scop să funcţioneze īn mod real.
    Dezavuăm atitudinea demnitarilor care practică strategia duplicităţii, avīnd două discursuri paralele, unul bun pentru export, altul pentru uz intern, tolerant cu intoleranţa.
Facem apel la societatea civilă şi la liderii de opinie să se implice īn apărarea valorilor democraţiei pluraliste şi să se pronunţe ferm īmpotriva manifestărilor antisemite. Cerem identificarea şi pedepsirea celor care s-au făcut vinovaţi de gravele acte de antisemitism de la Bucureşti şi Cluj.

Īn numele Consiliului Ligii Pro Europa,
Smaranda Enache
Copreşedintă

 
DECLARAŢII ALE BIROULUI DE DREPTURILE OMULUI

    O parte a presei a publicat de repetate ori articole ce aduc atingere dreptului la imagine publică a domnului primar Dorin Florea, informīnd opinia publică, īntr-un limbaj suburban, despre date strict personale, intime, cum ar fi apartenenţa etnică. Aceste ingerinţe īn viaţa particulară a domnului primar Dorin Florea nu pot fi justificate invocīnd libertatea de exprimare. Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, la art. 10. alin. 2. prevede că exercitarea acestui drept, esenţial pentru presa liberă, �comportă īndatoriri şi responsabilităţi�, şi poate fi restrīns pentru �protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora, pentru a īmpiedica divulgarea de informaţii confidenţiale�.
    Presa are un rol deosebit de important īn semnalarea unor abuzuri sau situaţii īn care autorităţile nu īşi īndeplinesc sarcinile, īnsă nu poate hărţui persoane, indiferent de calitatea lor, pentru apartenenţa lor etnică, religioasă sau de altă natură. Liga PRO EUROPA a semnalat şi ea, ori de cīte ori a fost cazul, astfel de situaţii.
    Textele de genul �ca să ai ghinionul să te numeşti Pardaillan, părinţii tăi trebuie să fie aproape sigur romi, pentru că numai ei au năravul de a-şi boteza plozii cu nume trăznite� īncalcă dreptul la demnitate personală, garantat de Legea 48/2002, şi se sancţionează cu amendă īntre 1 şi 10 milioane lei. Persoanele afectate au dreptul să pretindă despăgubiri proporţional cu prejudiciul suferit, totodată instanţa poate dispune retragerea autorizaţiei de funcţionare a publicaţiilor care cauzează prejudicii semnificative sau care, deşi cauzează un prejudiciu redus, īncalcă īn mod repetat prevederile legale.
    Biroul pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA deplīnge modul īn care o parte a presei īnţelege libertatea de exprimare şi īncalcă dreptul unor persoane la demnitate. Liga PRO EUROPA īşi rezervă dreptul de a se adresa autorităţilor şi organelor abilitate să ia măsuri īn astfel de situaţii.
Tīrgu-Mureş, la 26 septembrie 2002
***

    Liga PRO EUROPA, asociaţie care şi-a ridicat de nenumărate ori vocea īmpotriva acordării numelui mareşalului Ion Antonescu � un personaj din istoria Romāniei care a avut rol activ īn deportarea şi nimicirea unor colectivităţi de oameni (īn principal evrei şi romi) din Romānia � unor străzi, salută Hotărīrea Consiliului local din 27 septembrie 2002, prin care Bulevardul Mareşal Ion Antonescu a primit denumirea de Bulevardul Cetăţii. Astfel municipiul Tīrgu-Mureş, chiar dacă printre ultimele localităţi din Romānia, s-a aliniat prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 31 din 13 martie 2002 privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvārşirea unor infracţiuni contra păcii şi omenirii.
    Considerăm totodată periculoasă pentru democraţia din Romānia atitudinea unor consilieri care au afirmat că ar fi imoral din partea lor să voteze modificarea denumirii, chiar cu argumentarea că �şi Antonescu, şi Ceauşescu au condus poporul romān, ceea ce īnseamnă că ei sīnt eroi ai poporului romān�, susţinīnd că preşedintele Roosevelt ar fi, īn mod similar, criminal de război.
    Īn altă ordine de idei, Biroul pentru Drepturile Omului din cadrul Ligii PRO EUROPA a fost informat referitor la existenţa unor concesionări directe masive către unele firme sau persoane private, prin ocolirea prevederilor Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor (care, la art. 26 prevede: �procedura de negociere directă este aplicabilă īn cazul īn care licitaţia publică nu a condus la desemnarea unui cīştigător�). Unele dintre aceste domenii, cerute spre concesionare, sīnt ocupate īn prezent īn mod ilegal, iar Primăria Tīrgu-Mureş nu aplică sancţiunile prevăzute de lege. Ulterior, aceste domenii concesionate, prin hotărīrea consiliului local, trec din proprietate publică īn proprietatea privată a municipiului, de unde � pentru sume derizorii � īn proprietatea celor care anterior concesionau terenul. Liga PRO EUROPA, prin ajutorul unor experţi, va īncerca să lămurească legalitatea acestor acte.
27 septembrie 2002, la Tīrgu-Mureş


PROTESTUL LPE ĪMPOTRIVA INGERINŢELOR POLITICE ĪN ACTIVITATEA CNSAS

    Liga PRO EUROPA protestează īmpotriva ingerinţei politice īn activitatea CNSAS şi īşi exprimă solidaritatea cu domnii Andrei Pleşu, Mircea Dinescu, Horia Roman Patapievici  şi ceilalţi membri ai consiliului care militează pentru independenţa CNSAS şi īndeplinirea mandatului său legal, de deconspirare a Securităţii ca Poliţie politică.
Orice intervenţie de afară īn politica internă a instituţiei riscă să blocheze activitatea acesteia, mandatul care i-a fost īncredinţat prin lege şi implicit deconspirarea Securităţii.
    Liga PRO EUROPA consideră că păstrarea independenţei CNSAS este crucială pentru viitorul democraţiei romāneşti şi cheamă toate forţele civice şi democratice să ia poziţie īn această chestiune.
    Īn cazul īn care presiunile politice şi administrative vor continua, Liga PRO EUROPA va face toate demersurile interne şi internaţionale necesare pentru a semnala absenţa voinţei politice a actualei majorităţi guvernamentale pentru dezvăluirea şi depăşirea trecutului comunist.

Īn numele Consiliului Ligii Pro Europa
Smaranda Enache

Tārgu Mureş, 30 octombrie 2002

Protest faţă de īncălcarea libertăţilor politice

    La 27 iunie 2002, Camera Deputaţilor a adoptat o variantă modificată a propunerii legislative nr. 54/2002  privind amendarea Legii partidelor politice. Īn urma adoptării de către Senat a aceluiaşi text, Parlamentul Romāniei a introdus īn legislaţia romānească restricţii severe asupra dreptului de asociere politică, condiţionānd īnfiinţarea unui partid de un număr de 50.000 de membri fondatori, domiciliaţi īn cel puţin 21 de judeţe, cu cel puţin 1.000 de persoane din fiecare (art. 19 alin. 3). Partidele deja create, care nu au acest număr de membri, vor fi dizolvate. Prin aceasta, Parlamentul Romāniei duce şi mai departe violarea īn substanţa a dreptului la asociere iniţiat prin Legea nr. 188 adoptată īn anul 1996, care impunea deja condiţia de 10.000 de membri pentru īnfiinţarea şi funcţionarea unui partid politic.
    Or, prin noile reglementări legislative se īncalcă un principiu de bază al unei societăţi democratice, garantat şi īn Constituţia Romāniei � �Cetăţenii se pot asocia liberi īn partide politice...� (art. 37) � şi īn legislaţia internaţională � printre altele, Pactul Internaţional cu Privire la Drepturile Civice şi Politice şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. Impunerea condiţiei celor 50.000 de membri prezenţi īn cel puţin 21 de judeţe ale ţării este absolut arbitrară, nejustificabilă īn nici un fel ca �măsuri necesare, īntr-o societate democratică, pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protejarea sănătăţii sau a moralei ori pentru protecţia drepturilor şi libertăţilor altora. (art. 11, CEDO). Nici unul dintre cele şase criterii ale CEDO enumerate mai sus care pot legitima restrāngerea unui drept fundamental nu argumentează severele limitări ale legii adoptate pānă īn acest moment de către Parlament şi, īn nici un caz o astfel de restricţie nu est �necesară īntr-o societate democratică� īncălcānd astfel cerinţele CEDO.
    Cāt de arbitrară este opţiunea Parlamentului Romāniei se poate recunoaşte din felul īn care ţările cu democraţii avansate reglementează dreptul la asociere politică. Īn Austria sau Olanda o singură persoană poate forma un partid politic, īn Marea Britanie două persoane sunt suficiente � şi asta, doar pentru a separa funcţiile de conducere şi de trezorerie �, īn Germania condiţia este de trei persoane. Nu există motive pentru a distinge dreptul de asociere civică şi cel politică. Ca urmare, sunt relevante prevederile Ordonanţei nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, conform căreia pentru constituirea unei asociaţii sunt suficiente trei persoane.
    Introducerea altor restricţii īn viaţa politică poate fi motivată de nevoia asigurării unor condiţii optime de vot pentru alegători şi pentru administrarea cu responsabilitate a banilor publici. Din acest motiv, unele legislaţii naţionale reglementează specific dreptul partidelor de a participa prin candidaţi la alegeri. Īn Marea Britanie, pot participa la alegeri candidaţii care sunt susţinuţi de 8 persoane, īn Germania, pentru a participa la alegeri un partid trebuie să aibă cel puţin 300 de membri, īn Austria � stat federal - numărul susţinătorilor necesari depinde de tipul de alegeri şi de populaţia provinciei: pentru parlamentul federal este nevoie īntre 100 susţinători (Burgenland) şi 500 susţinători (Austria Inferioară şi Viena). Īn Olanda partidele trebuie să depună o sumă de bani, ca depozit, īn funcţie de tipul alegerii şi de numărul candidaţilor partidului.
    Argumentele şi cifrele de mai sus arată caracterul aberant al actualelor prevederi adoptate de către Parlamentul Romāniei. Prin acest act normativ, partidele parlamentare s-au solidarizat pentru a bloca procesul politic din Romānia, nesocotind distincţiile necesare īntr-o societate democratică, violānd drepturile şi libertăţile fundamentale. Avānd īn vedere funcţia partidelor politice īn stat, se poate vorbi despre o īncercare de capturare a statului īn interesul propriu al actualelor formaţiuni parlamentare.
    Suntem de acord cu faptul că accederea īn Parlament a unui număr mai rezonabil de partide politice (īn condiţiile īn care acestea se bucură de un sprijin electoral substanţial) poate să ducă la un plus de eficienţă īn activitatea legislativului şi a executivului. Īnţelegem, de asemenea, şi faptul că participarea, īn alegeri, a unui număr mare de partide politice, īn condiţiile īn care cele mai multe dintre acestea obţin, fiecare, cāteva zeci sau sute de voturi, determină cheltuieli nejustificate cu organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi īngreunează procesul de votare. Īnsă pentru rezolvarea acestor aspecte, ni se par mult mai potrivite măsuri care să ţină de legislaţia electorală.
    Īntrucāt actualele prevederi contravin atāt Constituţiei cāt şi standardelor internaţionale īn materia drepturilor omului asumate de Romānia, ceremcerem Preşedintelui Romāniei să nu promulge actul normativ adoptat de către Parlament. Cerem Parlamentului şi clasei politice actuale să respecte dreptul tuturor cetăţenilor romāni de a participa activ acum sau īn viitor la viaţa publică şi politică a ţării.

Liga Pro Europa
Asociaţia Pro Democraţia
Fundaţia pentru o Societate Deschisă
APADOR-CH

20 septembrie 2002

***

    Partidele politice, īntr-o grabă şi unanimitate suspectă, au votat īn regim de urgenţă Legea partidelor politice, o lege ce limitează īn mod drastic dreptul la liberă asociere garantat de Constituţie. Datorită acestei grabe, societăţii civile nu i-a rămas decīt să apeleze la preşedintele Romāniei cerīndu-i să returneze proiectul de lege Parlamentului. Publicăm īn cele ce urmează apelul unui grup de organizaţii neguvernamentale adresat preşedintelui. Spre onoarea domniei sale, preşedintele a cedat argumentelor invocate de semnatarii scrisorii şi a returnat proiectul de lege Parlamentului spre reexaminare. Rămīne de văzut dacă acesta se va putea ridica la īnălţimea misiunii sale şi la cea a sistemului de valoripe care o reprezintă legislaţia europeană īn materie.Excelenţei Sale domnului Ion Iliescu
Preşedintele Romāniei

Domnule Preşedinte,

    Īn decembrie 1989, Romānia a decis să se despartă definitiv de dictatura din care ieşise şi să nu mai permită unui guvern sau unei elite autoritare să-i decidă soarta. Această dorinţă a fost consfinţită de Constituţia din 1991 care aşează pluralismul la temelia sistemului nostru politic.
    Configurarea acestuia, inclusiv cadrul său legislativ, nu poate fi doar apanajul actorilor politici şi instituţionali. Democraţia participativă presupune consultarea şi colaborarea dintre instituţiile politice şi administrative şi societate īn procesul decizional. Iată de ce, constatīnd că drepturi fundamentale sīnt afectate, īn spiritul parteneriatului dintre instituţiile publice şi societatea civilă, apelăm la dumneavoastră īn calitate de garant al Constituţiei şi mediator īntre stat şi societate (art. 80, al. 2) şi vă cerem, īn virtutea prerogativelor ce vă sīnt acordate conform art. 77, al. 2 din Constituţia Romāniei, să returnaţi Legea partidelor politice Parlamentului spre reexaminare.
    Prin reglementările pe care le cuprinde, Legea partidelor politice, īn forma adoptată de Parlamentul Romāniei, limitează pīnă la anulare exercitarea unui drept esenţial īn orice societate democratică, garantat de Constituţia Romāniei īn art. 37, al. 1, precum şi īn legislaţia internaţională privind drepturile omului ratificată de Romānia precum Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (art. 20 şi 21), Pactul Internaţional cu Privire la Drepturile Civice şi Politice (art. 22 al. 2 şi art. 25. al. 2) şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului (art. 11) � dreptul la asociere liberă īn partide politice, dar şi libertatea de alegere.
    Organizaţiile civice īn numele cărora vă este adresată această scrisoare � Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului din Romānia � Comitetul Helsinki (APADOR-CH), Asociaţia Pro Democraţia (APD), Fundaţia pentru o Societate Deschisă (FSD), Grupul Romān pentru Apărarea Drepturilor Omului (GRADO), Liga Pro Europa (LPE) şi Organizaţia ACCEPT � consideră că prin această lege Parlamentul a restrīns dreptul de asociere politică, condiţionīnd īnfiinţarea unui partid politic de existenţa unui număr minim de 50.000 de membri fondatori, domiciliaţi īn cel puţin 21 de judeţe, cu cel puţin 1.000 de persoane īn fiecare dintre aceste judeţe. Chiar şi īn forma iniţială a Legii 27/1996 a partidelor politice, dreptul la asociere era limitat, condiţia listei iniţiale de 10.000 de membri pentru fondarea unui partid politic afectīnd dreptul la liberă asociere. Refuzul dumneavoastră de a promulga legea īn varianta recent adoptată şi retrimiterea ei spre rediscutare Parlamentului ar putea constitui ocazia redactării sale īn concordanţă cu sistemul de valori şi specificul legislativ european privind dreptul de asociere īn partide politice.

Argumentele īn favoarea cererii noastre pot fi sistematizate astfel:

1. Legea partidelor politice restrīnge un drept fundamental. Dreptul la asociere liberă de orice īngrădire nu poate fi asigurat cītă vreme prevederi cu caracter restrictiv (obligativitatea unui număr de minim 50.000 de membrii) ce nu sīnt justificate �īn interesul securităţii naţionale, a siguranţei publice şi a ordinii publice sau pentru a proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi libertăţile celorlalţi� devin elementele centrale ale legii. Implicīnd un exces de reglementare Legea partidelor politice crează confuzie īntre regimul juridic de funcţionare a partidelor politice şi specificul politic al acestora, limitīnd rolul cetăţenilor şi afectīnd capacitatea acestora de a discerne şi de a alege.
Analiza realizată īn vara anului 2002 de Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare īn Europa Legii partidelor politice din Kazahstan care impune acelaşi număr de 50.000 de membri fondatori pentru īnregistrarea unui partid, subliniază tocmai că astfel de prevederi �pot limita foarte serios opţiunea pe care electoratul o poate avea īn viitor�. Raportul, care este anexat acestei scrisori, precizează că �īntr-o societate democratică, legea, construcţia legislativă, trebuie să promoveze un cadru politic pluralist (multiparty) şi energic şi să īntărească participarea politică a cetăţenilor. Electoratul trebuie să fie responsabil pentru decizia sa, exprimată prin vot, īn legătură cu partidele care să participe la viaţa politică şi care să īl reprezinte īn instituţii. Statul trebuie să joace un rol minimal īn aceste decizii.�

2. Legea partidelor politice face aproape imposibilă apariţia unor noi partide. Condiţionarea īnfiinţării unui partid politic de existenţa unui număr de 50.000 de membri fondatori (art. 19, al. 3) face aproape imposibilă īnfiinţarea unui astfel de organizaţii īn Romānia. Această prevedere va determina oasificarea actualului sistem de partide şi afectează libertatea de alegere a cetăţenilor.
    Adoptarea acestei reglementări ar face din Romānia un caz unic īn Europa, iar pentru a demonstra acesta ataşăm acestui apel īn anexă condiţiile juridice ale asocierii īn partide politice, din perspectiva numărului de membri fondatori, īn ţările membre ale Uniunii Europene, precum şi īntr-o serie de state din Europa Centrală şi de Est.

3. Legea partidelor politice va avea ca efect diluarea pluralismului politic. Chiar dacă pluralismul politic va continua să fie prevăzut īn Constituţie, dificultatea de a īnfiinţa şi īnregistra noi partide va face ca acest principiu fundamental al vieţii noastre politice să fie afectat īn substanţa lui. Pluralismul nu īnseamnă doar existenţa, la un moment dat, a mai multor partide ci, tocmai, posibilitatea concretă şi efectivă de a īnfiinţa partide politice, oricīnd şi de către oricine, singurele restricţii admisibile fiind cele deja prevăzute de legea fundamentală.
    Raportul OSCE, la care ne-am referit mai sus, insistă asupra faptului că astfel de �cerinţe severe... vor avea un efect de īngheţ īn ceea ce priveşte evoluţia pluralismului politic... tocmai pentru că ele vor face mult mai dificilă apariţia partidelor politice�.

4. Legea partidelor politice interzice de jure organizarea partidelor politice regionale sau locale. Obligativitatea existenţei a minimum 21 de filiale judeţene va īmpiedica apariţia unor partide politice cu bază regională sau locală. Īn majoritatea ţărilor membre ale Uniunii Europene partidele politice constituite la nivel regional sau chiar la nivel local, partide care se adresează exclusiv electoratului din regiunile sau chiar localităţile la nivelul cărora sīnt constituite, sīnt actori politici importanţi ce contribuie la dezvoltarea democraţiei şi la optimizarea politicilor publice la nivelul la care operează.

5. Legea partidelor politice introduce criterii politice pentru dizolvarea acestor organizaţii şi nu propune un sistem de control eficient. Puterile conferite instanţelor judecătoreşti īn ceea ce priveşte dizolvarea partidelor politice (art. 48, al. 1 şi al. 2) absolutizează obiectivele partidelor politice şi limitează modul de realizare al acestora la domeniul politico-electoral. Considerăm condiţiile de dizolvare a unui partid politic, condiţii care decurg, de fapt, din cele care sīnt impuse pentru īnfiinţarea sa, excesive şi arbitrare, impunīnd instanţelor competenţe suplimentare. Īntr-o democraţie şi īntr-un stat de drept, nu este rolul instanţelor de judecată să aprecieze prestaţia politică a partidelor. Desfiinţarea unui partid pentru că nu a participat la alegeri un număr de ani sau nu a avut candidaţi īntr-un anume număr de circumscripţii electorale īnseamnă tocmai o analiză a strategiilor electorale pe care un partid poate să le aibă. O astfel de strategie poate fi supusă numai controlului şi sancţiunilor politice ale electoratului. Deasemenea, controlul listelor de semnături nu poate fi asigurat eficient de Tribunalul Bucureşti care nu are posibilitatea efectivă a unui analize exhaustive.

6. Legea partidelor politice nu asigură transparenţa vieţii politice. Deşi sondajele de opinie ilustrează īncrederea scăzută de care beneficiază partidele politice (aproximativ 10% din romāni au īncredere īn partide) Legea partidelor politice nu conţine prevederi care să contribuie la creşterea acestui indicator. Accesul la informaţii privind activitatea partidelor politice, dinamica numărului de membri şi finanţarea activităţii politice nu sīnt prezente īn textul legii, deşi, īn mod curios, articolul 1 al legii (ca şi īn cazul Legii 27/1996) acordă partidelor calitatea de persoane juridice de drept public, separīndu-le de celelalte forme de asociere. Caracterul public al partidelor politice, discutabil, cītă vreme acestea sīnt forme de asociere privată ce contribuie la conturarea interesului general, ar trebui să oblige partidele la o mai mare transparenţă.

7. Legea partidelor politice nu contribuie substanţial la īntărirea democraţiei interne de partid. Democraţia internă de partid constituie una din provocările la care o viaţă politică democratică trebuie să răspundă. Reluīnd aproape integral īn art. 15 conţinutul art. 14 din Legea 27/1996, noua Lege a partidelor politice nu rezolvă juridic situaţia conflictelor dintre membrii şi conducerea de partid şi nu asigură o protecţie reală membrilor de partid cu tendinţe critice. Nu doar spaţiul politic extrapartinic trebuie să fie democratic, dar partele īnsele sīnt, sau ar trebui să fie, spaţii ale confruntării dintre opţiuni politice diferite.
    Considerăm că eficientizarea vieţii politice, obiectiv pe care Legea partidelor politice şi-l propune, poate fi realizată prin metode democratice. Īn acest sens, avem īn vedere faptul că după 1990 numărul partidelor parlamentare, şi īn general numărul partidelor active, a scăzut permanent datorită prevederilor legislaţiei electorale care s-a dovedit un filtru īn modelarea sistemului de partide (astăzi sīnt īnregistrate īn Romānia 53 de partide politice). Tipul de scrutin, magnitudinea circumscripţiilor, pragul electoral, măsura īn care participarea partidelor politice īn alegeri este sau nu susţinută financiar de la bugetul de stat (eventual īn funcţie de rezultate) sīnt aspecte care, īn funcţie de modul īn care sīnt reglementate īn legislaţia electorală, pot să contribuie la limitarea aceesului unor partide cu susţinere electorală slabă īn Parlament sau, dimpotrivă, pot să faciliteze acest acces. Cu alte cuvinte, problemele legate de sistemul de partide din Romānia pot şi trebuie să fie rezolvate fără īncălcarea unor drepturi fundamentale, aşa cum este dreptul la asociere politică, iar legislaţia electorală poate asigura, īn condiţiile respectării acestor drepturi, cadrul unei vieţi politice stabile şi eficiente.
    Totodată, introducerea unui criteriu de utilitate publică corelat la realizarea unui scor elecotral, care să ţină īnsă, cont de reprezentativitatea locală, nu doar naţională, a unui partid politic, poate constitui o condiţie obligatorie pentru finanţarea publică. Astfel, se poate evita risipirea banului public ca rezultat al finanţării unor partide sau formaţiuni politice nereprezentative pentru electorat.
    Sperăm că argumentele noastre vă vor convinge de oportunitatea returnării Legii partidelor politice spre rediscutare Parlamentului, cunoscīnd interesul dumneavoastră pentru dezvoltarea unui parteneriat activ şi responsabil cu societatea civilă romānească.

Vă asigurăm, domnule Preşedinte, de respectul nostru.

Gabriel Andreescu, Director programe APADOR-CH
Smaranda Enache, Preşedinte, LPE
Cristian Pīrvulescu, Preşedinte, APD
Mihai Popescu, Preşedinte, GRADO
Renate Weber, Preşedinte, FSD

Bucureşti, 24 octombrie 2002

Pagina 10
 
Jurnal jurisian

  
Cu prilejul Expoziţiei Naţionale a Confederaţiei Elveţiene � EXPO-02 �, una din cele trei pe care statul helvetic le-a organizat īn īntreaga sa existenţă, iniţiatorii au găsit cu cale să invite şapte personalităţi străine care să reflecteze la realitatea elveţiană şi să-i detecteze punctele slabe. Adică, īntr-o atmosferă din cele mai festive, să caute nod īn papura democraţiei helvetice. La această deloc uşoară sarcină m-am īnhămat şi eu, alături de alţi şapte străini, veniţi din Est sau Sud. Organizatorii ne-au ridicat dintr-un īnceput la rangul de �cei şapte īnţelepţi�. Mie mi-a revenit misiunea de a petrece două săptămīni īn cantonul Jura, cel mai tīnăr membru al Confederaţiei şi de a analiza la faţa locului dacă Jura s-a născut din porniri naţionaliste sau dintr-un firesc drept la diferenţă. Īn deplină libertate de acţiune, bucurīndu-mă de sprijinul Guvernului Republicii şi Cantonului Jura, ca şi de găzduirea unei minunate familii jurasiene, am străbătut cantonul īn lung şi īn lat, īntreţinīndu-mă la fel de cordial  cu autorităţile şi oamenii de rīnd. Sejurul meu jurasian s-a īncheiat īntr-o dezbatere publică īn compania unora din părinţii fondatori ai Cantonului Jura, ex-ministrul Franēois Lachat şi renumitul jurist Joseph Voyame. Cu acest prilej, am ţinut un jurnal care a fost publicat de gazde īn limba franceză. Iată cīteva fragmente.
 

    Īn trenul ce mă duce din prospera regiune a Zürich-ului către o regiune Jura īncă necunoscută, mă gīndesc din nou la cariera pe care modelul elveţian a făcut-o īn Europa de Est. După războaiele cumplite din imediata noastră vecinătate � ex-Iugoslavia �, modelul cantonal a revenit īn actualitate ca o posibilă soluţie a crizei bosniace şi, mai apoi, croate. Pentru analiştii europeni, Elveţia ar fi putut servi ca sursă de inspiraţie căci sistemul său cu patru limbi oficiale pare să fie dintre cele mai flexibile, apt să răspundă aspiraţiilor minorităţilor de a-şi prezerva identitatea fără ca prin aceasta să diminueze confortul existenţial al majorităţilor. La vremea aceea, stereotipiile despre Elveţia erau exclusiv pozitive. Chiar dacă teritorialitatea limbilor era un principiu limitativ, care convenea mai puţin unei viziuni interculturale a Europei, se aprecia īn unanimitate faptul că Elveţia reuşise să-şi făurească o naţiune de voinţă īn care fiecare popor īşi avea propria legitimitate, īn care, pe drept cuvīnt, nu existau nici minorităţi, nici majorităţi īn sensul clasic. Se ştiau puţine lucruri la acea vreme despre dezbaterile interne din Elveţia, īntre germanici şi retoromani.
    Prin urmare, crearea Cantonului Jura era interpretată īn regiunea noastră ca un succes, o victorie a raţiunii, o dovadă de flexibilitate şi de capacitate de reformă internă a Statului Elveţian, care ar fi putut inspira democraţiile pe cale de a se naşte īn Est, ale căror structuri administrative, hipercentralizate şi retrograde, erau deseori moşteniri ale unei dictaturi statale imobile şi arogante. Din bătălia jurasiană se cunoştea doar latura romantică şi legitimitatea principiilor democratice. Existau puţine referiri teoretice la violenţă şi la naţionalism.
Examinarea naţionalismului  dintr-o ţară democrată, iată un exerciţiu stimulativ pentru cineva care vine din Est! De un deceniu, īntotdeauna �Occidentalii� sīnt cei ce ne dau lecţii de democraţie� Totuşi, prezidenţialele din Franţa, după deriva austriacă şi olandeză, au repus īn discuţie teza dispariţiei pericolului naţionalist īn societăţile democratice.(...)
    (...) Realitatea supravieţuirii extremismului īn cadrul societăţilor dezvoltate arată o fragilitate primejdioasă a valorilor morale. După al doilea război mondial,părea că revenirea unor atari mişcări īn Europa este de neconceput. Recentele alegeri dinFranţa, ţară ce se laudă cu acquis-ul său republican, ţară care se defineşte drept īnsăşi patria democraţiei, ridică o problemă urgentă. Societăţile europene trebuie să elaboreze cīt mai curīnd politici educaţionale capabile să neutralizeze tendinţele naţionaliste, din ce īn ce mai numeroase şi din ce īn ce mai sofisticate. Trebuie să existe curajul de a analiza cauzele profunde ale revenirii naţionalismelor şi de a le expune cu deplină sinceritate. Īn acelaşi timp, societăţile noastre ar trebui să păstreze vie memoria atrocităţilor fasciste şi comuniste care i-au decimat pe europeni de-a lungul īntregului secol XX. Educaţia antifascistă a fost mai sistematică īn Vest, unde, dimpotrivă, comunismul, pe care nu l-a trăit īn mod direct, a părut mai acceptabil. Īn Est, am trăit ororile comuniste şi sīntem revoltaţi să vedem cum comunismul se bucură īncă de legitimitate īn Europa Occidentală. Īn schimb, denazificarea Estului nu s-a īncheiat niciodată. Este esenţial să se īnţeleagă faptul că deşi fascismul era anticomunist iar comunismul era antifascist, ambele erau forme de totalitarism. Īn acelaşi timp, trebuie să existe curajul de a vorbi despre limitele democraţiei, despre deficitul democratic şi despre pericolul folosirii mecanismelor democratice drept mijloace de a impune īn mod legal dictatura majorităţilor sau a celor mai puternici.(...)
    (...) Īn piaţa centrală din Delémont, o īntreagă escadrilă de drapele jurasiene nu reuşeşte să ascundă senzaţia neplăcută de abandon. Restaurantele sīnt mai degrabă goale şi avem puţine şanse să mīncăm un fel de mīncare specific regiunii, căci nu există aşa ceva, ca şi cum īn tumultul identitar s-ar fi dat uitării tocmai tradiţiile. Straniu mod de a-ţi valorifica identitatea! Pe zidul unui han, o mīnă nervoasă a şters cu vopsea roşie cuvintele nemţeşti şi englezeşti �Zimmer� şi, respectiv, �rooms�. Acestea nu sīnt admise īn acest spaţiu public unde te-ai aştepta să existe o politică de atragere a turiştilor. Ceea ce surprinde şi mai mult este faptul că proprietarul nu a făcut nimic pentru a repune lucrurile īn ordine. O fi vorba de conformism sau de frică ? Greu de spus. Există un puternic contrast īntre această lume care dă impresia că singura valoare trebuie să fie īn izolare şi alte societăţi europene, unde se caută a fi multicultural pentru a fi mai competitiv. Deschiderea a devenit o condiţia a supravieţuirii. Se fac eforturi pentru a vorbi limbi străine, pentru a cultiva plurilingvismul şi pentru a se realiza īntīlnirea cu lumea globală. Hipertrofia ego-ului nu mai serveşte la nimic. (...)
    (...) Īn loc de raport, iată inventarul cītorva dintre ideile interlocutorilor mei. Naţionalismul jurasian şi-a avut legitimitatea istorică fiind o mişcare de rezistenţă īn faţa germanizării.     Odată cu crearea cantonului Jura, la sfīrşitul unor lungi ani de negocieri şi reforme constituţionale, naţionalismul şi-a pierdut din relevanţă, anumite mişcări extremiste nu fac decīt să submineze īncrederea dintre diferitele comunităţi şi prin aceasta contribuie din nou la īncetinirea procesului de negociere care ar putea conduce la avansarea unor soluţii capabile să răspundă mizelor viitorului. Societatea jurasiană este īn căutarea echilibrului, īncercīnd să depăşească jena tipică periferiei. Īntreaga Elveţie a susţinut, pīnă la urmă, crearea cantonului Jura, căci a votat-o īn majoritate. Momentul creării cantonului a marcat o primă etapă īn reforma mentalităţilor colective elveţiene către un plus de deschidere. Momentul Expo02, prilej de introspecţie fără precedent pentru naţiunea elveţiană, marchează de asemenea īntoarcerea regiunii Jura către solidaritate. A-i dezamăgi pe jurasieni ar īnsemna a pierde o ocazie istorică de a face ţara mai coerentă şi ar da din nou legitimitate naţionaliştilor marginali.
    Aspiraţia oricărei minorităţi, a oricărui popor, către identitate, dreptul la diferenţă sīnt cīştiguri ale civilizaţiei moderne. Īn acelaşi timp, identitatea nu poate contrazice valorile comune şi universale. Nici o autonomie culturală şi politică nu poate duce la suprimarea valorilor individuale.
    Cele două săptămīni petrecute īn Jura mi-au permis un amplu dialog cu persoane foarte diferite care au avut amabilitatea să se īntīlnească cu mine şi să-mi răspundă la īntrebări. Acest dialog a fost foarte profitabil; mi-a permis să īnţeleg mai bine modelul elveţian şi să mă conving de faptul că toate modelele de societate sīnt perfectibile, căci sīnt imperfecte.     Cercetarea mea s-a concentrat asupra naţionalismului,    am studiat rolul său īn afirmarea identităţii jurasiene, ca şi formele actuale de naţionalism. Am fost preocupată să compar naţionalismul care se manifestă īn Elveţia, ţară cu o lungă tradiţie democratică, cu naţionalismul care se manifestă īn ţările din Est, inclusiv a mea, cu o experienţă democratică recentă. Această comparaţie mi-a confirmat faptul că, dacă toate naţionalismele sīnt diferite, ele au şi trăsături comune, sīnt un atentat la demnitatea umană. Cu toate acestea este dificil să se răspundă la nevoile identitare īntr-un stat insensibil la diferenţă sau care o reprimă īn mod deschis. Oare bătălia identitară e o formă de naţionalism sau o formă de luptă pentru un plus de democraţie ? Care este linia care separă naţionalismul cel bun de naţionalismul cel rău?
    Cele cincisprezece zile pe care le-am petrecut īn Jura s-au īncheiat cu mai multe īntrebări decīt răspunsuri. Şi cu cīteva semne de exclamare. (...)
Smaranda ENACHE

 Traducere din limba franceză de Cornelia Cistelecan
 

Pagina 12-15
 

 Pagina 16
  
Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile

    Joi, 24 octombrie, la sediul Grupului pentru Dialog Social din Bucureşti, a avut loc o masă rotundă cu tema: �Memorandumul greco-catolic īn dezbaterea societăţii civile�, organizat de Liga PRO Europa, APADOR � Comitetul Helsinki, Project of Ethnic Relations şi Asociaţia Pro Democraţia. Moderatoarea dezbaterii, Dna Smaranda Enache, ex-ambasador al Romāniei la Helsinki, copreşedintă a Ligii PRO Europa. Printre participanţi: Doinea Cornea, unul dintre cele mai neīncătuşate spirite ale Romāniei de ieri şi de azi, precum şi scriitorii Adrian Popescu şi Al. Cistelecan, implicaţi direct īn apărarea drepturilor şi libertăţilor religioase, Gabriel Andreescu (APADOR-CH), Cristian Pārvulescu (Pro Democraţia), Dinu Zamfirescu (Fundaţia �Horia Rusu�) şi Laurenţiu Moisin (AG-RU-Bucureşti).
    Punctul de plecare al dezbaterilor l-a constituit lansarea, īn luna septembrie a acestui an, a unui document intitulat �Me-morandum către Statul Romān al credincioşilor greco-catolici din Romānia şi din īntreaga lume�, document iniţiat de un comitet de acţiune din SUA, Canada şi Romānia. Subiectul acestui memorandum īl constituie �discriminarea la care este supusă Biserica Romānă Unită cu Roma, Greco-Catolică, īn Romānia�, iar scopul lui este �repunerea Bisericii Romāne Unite cu Roma īn drepturile sale fireşti�. Documentul a fost trimis tuturor oficialităţilor statului romān, Preşedinţiei, Guvernului, Parlamentului, Justiţiei, solocitīndu-se un răspuns pīnă la data de 25 octombrie. Organizarea mesei rotunde de la GDS a fost fixată īn preziua datei limită īn care se aştepta un răspuns ferm din partea oficialităţilor vizate, sub semnul, mai ales, al Declaraţiei comune a Papei Ioan Paul al II-lea şi a Patriarhului Teoctist, din 12 octombrie a.c., de la Vatican, īn care se menţionează că rezolvarea diferendelor generate de comunism trebuie să găsească �soluţii de dreptate�. Nu numai că răspunsul aşteptat nu a fost dat, dar recentele precizări făcute de ministrul Octavian Cozmāncă, referitoare la retrocedarea bunurilor eclesiale, pot fi socotite un răspuns implicit, prin care statul romān continuă să discrimineze Biserica Greco-Catolică. Participanţii la masa rotundă de la GDS au fost de acord că acest Memorandum este un document amplu, unic īn istoria Romāniei din ultima sută de ani, care are ca exemplu acţiunea similară către autorităţile Imperiului Austro-Ungar a romānilor din Transilvania, din anul 1892. Miza documentului este revendicarea dreptului sacru la proprietate şi a dreptului fundamental la libertatea de credinţă, ambele garantate de Constituţia Romāniei. Participanţii la dezbateri au căzut de acord, de asemenea, asupra faptului că, atunci cīnd statul nu īşi īndeplineşte obligaţiile contractuale īncheiate cu proprii cetăţeni, societatea civilă are obligaţia să intervină şi să-l someze să intre īn atribuţiunile sale specifice. Următorul pas, īn cazul nesoluţionării problemelor ridicate de semnatarii Memorandumului, va fi apelul la Curtea Supremă de Justiţie de la Strasbourg şi la toate instanţele internaţionale abilitate.
    Mai pe larg, reproducerea dezbaterilor de la GDS, din 24 octombrie, īn numărul 19 al revistei altera, editată de Liga PRO Europa.
Cornelia Cistelecan
            

PRO EUROPA este publicată cu sprijinul Fundaţiei Heinrich Böll (Germania) şi Charles Stuart Mott

Redactor: Haller Istvįn