::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Biroul  pentru  Drepturile  Omului  2004


Director de program: Haller Istvįn
Consiliere juridică: Ribana Murar, Ramona Tarţa.

Biroul pentru Drepturile Omului, īnfiinţat īn 1993, monitorizează respectarea drepturilor omului şi minorităţilor la nivel local şi regional, oferă consultanţă gratuită persoanelor care consideră că le-au fost īncălcate drepturile, promovează o cultură activă a drepturilor omului. Finanţatori: Open Society Institute, Minority Rights Group. Parteneri: APADOR-CH, Asociaţia Pro Democraţia, CRJ, FSD, IPP, Amnesty International, etc.

Īn 2004, BDO a desfăşurat următoarele activităţi:

1. Consultanţă gratuită personelor ale căror drepturi au fost īncălcate a fost asigurată la Tīrgu-Mureş şi Satu Mare, de trei ori  pe săptămīnă (īn total 6 ore) de juriştii Ribana Murar şi Ramona Tarţa. Mai mult de 400 de cazuri au fost īnregistrate şi documentate, 35 de plīngeri au fost trimise la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, iar 12 la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Cazurile s-au īncadrat īn următoarele domenii: dreptul de proprietate (35%); dreptul de acces la justiţie, egalitatea īn faţa justiţiei (20%); drepturi sociale (15%); tratament inuman, abuzuri ale poliţiei, detenţie ilegală (7%), altele (8% - drepturile angajaţilor, dreptul la informare, dreptul la demnitate umană). Doar 15% din cazuri nu au fost īn domeniul drepturilor omului ori persoanele au solicitat doar informaţii generale (faţă de 35% īn 2001). Īntr-un caz anterior īnregistrat, documentat şi asistat de BDO, trimis spre soluţionare Curţii Europene a Drepturilor Omului (Notar Gheorghe jr. vs. Romānia), s-a obţinut o soluţie pe cale amiabilă la 20 aprilie 2004, victima primind ca daună suma de 41.000 de euro.
2. Monitorizarea implementării prevederilor privind egalitatea de şanse. Biroul pentru Drepturile Omului monitorizează autorităţile şi instituţiile locale, cum ar fi Penitenciarul, Poliţia, instanţele, Primăria, Agenţia pentru Ocuparea Forţelor de Muncă, instituţiile de educaţie şi sănătate, privind implementarea prevederilor legale menite să garanteze principiul nondiscriminării. Īn anul 2004, Liga PRO EUROPA a lansat elaborarea unui studiu comprehensiv privind discriminarea rasială īn judeţele Mureş şi Satu Mare, pentru a urmări acest fenomen şi efectele legislaţiei antidiscriminatorii din Romānia. Astfel au fost realizate 70 de interviuri şi completate 450 de chestionare. Publicat īn 500 de exemplare, studiul „Discriminarea rasială īn judeţele Mureş şi Satu Mare”, elaborat de Istvįn Haller, a fost trimis la autorităţile centrale şi locale, organizaţiile minorităţilor naţionale, partidele politice, organizaţiile de drepturile omului, experţi. Studiul a fost publicat totodată şi īn revista Altera nr. 25
3. Campanie pentru ratificarea de Romānia a Cartei limbilor regionale sau minoritare. Carta limbilor regionale sau minoritare, adoptată de Consiliul Europei īn 1992, este unul dintre cele mai importante instrumente pentru prezervarea culturii comunităţilor minoritare. Romānia a semnat Carta īn 1995, dar nu a ratificat-o, astfel īncīt ea nu are aplicabilitate. Īn absenţa unei legi a minorităţilor īn Romānia, un astfel de tratat internaţional este esenţial pentru prevenirea asimilării şi pierderii unei valoroase moşteniri culturale. Scopul campaniei a fost ca reprezentanţii organizaţiilor minorităţilor naţionale să reafirme importanţa ratificării documentului. Campania a īnceput īn ianuarie, prin trimiterea unor scrisori de informare la organizaţiile minorităţilor naţionale privind stadiul procedurii de ratificare.
La 25 martie s-a organizat primul seminar privind ratificarea Cartei, la Bucureşti, cu participarea reprezentanţilor organizaţiilor minorităţilor naţionale, autorităţilor, instituţiilor, organizaţiilor neguvernamentale, parlamentarilor şi experţilor independenţi.
Al doilea seminar pe această temă a fost organizată la 8 octombrie, īn Bucureşti. Īn ceea ce priveşte ratificarea Cartei, scopul seminarului a fost de a dezbate evenimentele legate de ratificare, pentru a convinge Guvernul Romāniei asupra importanţei ratificării acestui tratat īnainte de alegerile parlamentare, pentru a se evita astfel tergiversarea soluţionării problemei.
La 18 decembrie, cu ocazia Zilei Minorităţilor Naţionale din Romānia, s-a organizat la Iaşi seminarul „Cadrul legislativ pentru protecţia minorităţilor naţionale: progrese şi lacune” cu participarea reprezentanţilor organizaţiilor minorităţilor naţionale din Moldova şi Dobrogea. Īn prima parte, seminarul s-a axat pe discuţii privind ratificarea Cartei.
4. Campanie pentru readucerea Departamentului de Relaţii Interetnice la rang de minister. După alegerile din 1996, pentru prima dată după anul 1990, s-a format un guvern de coaliţie din partide care au refuzat retorica naţionalistă şi au acceptat UDMR-ul ca partener de coaliţie. Un reprezentant al Uniunii a devenit ministru delegat pentru minorităţile naţionale. După alegerile din 2000, noul Guvern al Romāniei a considerat că nu este necesară reprezentarea intereselor minorităţilor naţionale din Romānia la acest īnalt nivel, astfel că din noiembrie 2000 a fost desfiinţat statutul de ministru delegat pentru minorităţile naţionale, subordonīnd structurile existente, conduse de subsecretari de stat, Ministerului Informaţiilor Publice. Īn urma desfiinţării acestui minister, Departamentul pentru Relaţii Interetnice şi Oficiul Naţional pentru Romi (conform noilor denumiri) au fost subordonate Secretariatului General al Guvernului Romāniei, iar din noiembrie 2003 la conducerea departamentului a fost numit un secretar de stat.Scopul campaniei a fost de a readuce Departamentul de Relaţii Interetnice la rang de minister, lucru ce ar arăta un respect oficial faţă de minorităţile naţionale, care reprezintă 15% din populaţia Romāniei.
La cele trei seminari organizate (două la Bucureşti, unul la Iaşi) au participat reprezentanţii tuturor minorităţilor din Romānia, experţi, reprezentnaţi ai societăţii civile. Chiar dacă ideea a primit sprijinul organizaţiilor minorităţilor naţionale, noul Guvern format īn decembrie 2004 nu a oferit statut de minister Departamentului pentru Relaţii Interetnice. Īn schimb, UDMR a obţinut importante poziţii la nivelul Guvernului Romāniei, īntre care şi un post de vice-prim-ministru.
5. Training pentru reţeaua de monitori locali. Pentru a fi mai aproape de solicitanţi, Liga PRO EUROPA a decis extinderea activităţii īn domeniul drepturilor omului pentru regiunea Transilvaniei. Primul pas a fost realizat īn 2004 prin oferirea unor cursuri posibililor monitori locali. Īn mai 2004, din cei 80 de candidaţi s-a selectat un grup de 20 de persoane.
Prima sesiune de training, intitulată „Instrumente internaţionale īn domeniul drepturilor omului şi minorităţilor” a avut loc la Tīrgu-Mureş, īn perioada 2-4 iulie, incluzīnd următoarele cursuri: Introducere īn drepturile minorităţilor, Elementele de bază ale sistemului juridic din Romānia, Drepturile omului īn sistemul ONU, Drepturile minorităţilor īn Consiliul Europei; Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.
A doua sesiune („Legislaţia Romāniei īn domeniul minorităţilor naţionale”), organizată īntre 24-26 septembrie la Cluj, a oferit cursurile: Drepturile omului şi minorităţilor īn Constituţia Romāniei, Legea administraţiei publice locale, Legea īnvăţămīntului, Situaţia educaţiei romilor, Legislaţia privind discriminarea şi activitatea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării īn domeniul discriminării rasiale. Totodată s-a prezentat versiunea „de lucru” a studiului „Discriminarea rasială īn judeţele Mureş şi Satu Mare”.
A treia sesiune („Tehnici de monitorizare şi de advocacy”), organizată la Alba Iulia īn perioada 22-24 octombrie a inclus cursuri (Activitatea Biroului pentru Drepturile Omului, Lobby şi campanie, Tehnici de monitorizare, Studii de caz, Elementele principale ale unui proiect de finanţare) şi evaluarea cunoştinţelor acumulate.
La terminarea trainingului s-a format o reţea din 12 monitori, prin adăugarea unui număr de 10 monitori la cei doi existenţi anterior. Reţeaua īşi propune să acopere, īn anul 2005, toate cele 16 judeţe ardelene.
6. Diseminarea informaţiilor privind drepturile omului şi minorităţilor. Populaţia nu are suficiente informaţii īn domeniul drepturile omului. Observīnd această deficienţă, unul din scopurile principale ale Biroului pentru Drepturile Omului este de a crea o cultură a drepturilor omului. Īn anul 2004, la emisiunea īn limba maghiară a postului Radio Tīrgu-Mureş, s-a realizat un program lunar īn cadrul căreia au fost prezentate prevederile Convenţei Europene a Drepturilor Omului şi jurisprudenţa Curţii Europene īn domeniu, totodată cazurile importante īnregistrate de Biroul pentru Drepturile Omului. Īn mod regulat (de două ori pe lună, pīnă īn august) au fost publicate articole privind drepturile omului īn cotidianul de limbă maghiară „Népśjsįg”. „Pro Europa”, gazeta LPE a publicat articole privind activitatea şi poziţia BDO.Studiul „Discriminarea rasială īn judeţele Mureş şi Satu Mare” a fost multiplicat īn 500 de exemplare, totodată a apărut şi īn revista Altera (nr. 25).
Aproximativ 130 de articole privind activitatea BDO au fost publicate īn cele 10 ziare monitorizate.Un important segment al populaţiei a obţinut informaţii relevante privind drepturile omului şi minorităţilor şi activitatea LPE. Beneficiarii informaţiilor publicate de LPE se ridică la aproximativ 1.000 de persoane, iar prin presă beneficiarii indirecţi se ridică la aproximativ 50.000 de persoane.
7. Conferinţe de presă, interviuri, comunicate. Liga PRO EUROPA a organizat conferinţe de presă lunare, la care au fost făcute următoarele informări cu privire la drepturile omului şi respectarea lor: poziţia LPE faţă de măsurile legislative prin care se restrīnge libertatea organizaţiilor minoritare de a participa la alegeri; iniţiativa LPE privind īmbunătăţirea serviciilor oferite de autorităţile publice, inclusiv prin garantarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la aceste servicii; iniţiativa LPE privind modificarea măsurilor legislative care restricţionează participarea organizaţiilor minoritare la alegeri; īntīrzierea soluţionării cazurilor de discriminare de către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării; cazuri de īncălcare a drepturilor omului; poziţia LPE privind limitarea participării oranizaţiilor minoritare la alegerile locale; monitorizarea alegerilor locale, poziţia LPE faţă de legea privind dezvoltarea regională; deficienţele Legii alegerilor generale (măsuri discriminatorii privind participarea organizaţiilor minorităţilor naţionale); abuzul privind solicitarea unor date personale; libertatea religioasă – situaţia bunurilor Bisericii Greco-Catolice;
dreptul la un mediu sănătos; situaţia Jandarmeriei Tīrgu-Mureş; monitorizarea alegerilor generale; libertatea religioasă: finanţarea publică a bisericilor īn perioada 2001-2004 etc.
8. Activităţi de promovare a unei culturi a drepturilor omului.. Activitatea BDO a fost completată de alte activităţi, cum ar fi cele educaţionale (ca un răspuns la invitaţia instituţiilor de educaţie sau la solicitarea altor organizaţii neguvernamentale, dar şi īn cadrul diferitelor proiecte ale LPE) Īn 2004 au avut loc seminarii şi conferinţe, īn colaborare cu LPE - Filiala Satu Mare, Centrul de Resurse ONG Alpha, Project on Ethnic Relations, Romani Criss. Haller Istvįn a ţinut cursul Managementul conflictelor şi relaţii interculturale īn cadrul Universităţii Sapientia din Tārgu-Mureş pentru studenţii de la profilul Comunicare.
S-au ţinut prelegeri la Universitatea de Vară Bįlvįnyos din Tuşnad, la Tabăra de Vară Adămuş, organizată de ALKISZ, cu o prezentare īn domeniul drepturilor copilului, la Colegiul Traian din Tīrnăveni, la Asociaţia Ziariştilor Maghiari din Romānia, la Biserica Reformată din Tīrgu-Mureş, la Prietenii Bibliotecii din Zalău, la Centrul de Resurse Juridice, la Asociaţia Femeilor Catolice din Tārgu-Mureş, la Penitenciarul din Tārgu-Mureş pentru prezentarea Protecţia drepturilor omului.
Īn perioada 26-30 mai, Haller Istvįn a participat la un training organizat de Minority Rights Group International, la Strasbourg, privind procedura de monitorizare a respectării Convenţiei-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale. Īn urma acestei participări, LPE derulează un proiect care va avea ca finalitate prezentarea unui raport la Consiliul Europei privind implementarea īn Romānia a Convenţiei-cadru.
La 9 august, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a aniversat doi ani de existenţă. Din partea LPE a participat Amalia Pecican. La 21 decembrie s-a comemorat la Tīrgu-Mureş Revoluţia din 1989, la care a participat şi LPE.
Doar prin prezentările efectuate la şcoli, universităţi, seminarii şi conferinţe, grupul de beneficiari a crescut cu aproximativ 600-650 de persoane
9. Concluzii. Anul 2004 a fost unul dintre cei mai de succes din 1993 īncoace, cīnd a luat fiinţă BDO. Pe līngă faptul că s-a obţinut o creştere semnificativă a persoanelor beneficiare, a vizibilităţii organizaţiei īn presă, soluţionarea unui caz aflat īn faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, s-a creat baza unei reţele unice, formate din 12 monitori din 12 judeţe din Transilvania.