::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



Biroul  pentru  Drepturile  Omului  2003


Coordonator program: Haller Istvįn
La īnceputul anului 2003 BDO a beneficiat de activitatea juristei Pįnczél Katalin.
Biroul pentru Drepturile Omului, īnfiinţat īn 1993, monitorizează respectarea drepturilor omului şi minorităţilor de către autorităţi, la nivel local şi regional. Una din priorităţile Biroului o constituie studierea şi mediatizarea tratamentului discriminatoriu īmpotriva categoriilor defavorizate.
Finanţatori: BDO s-a bucurat īn anul 2003 de susţinerea financiară a Fundaţiei Ch. St. Mott, Fundaţiei Heinrich Böll, Consiliului Europei, Fundaţiei pentru o Societate Deschisă, IDEE.
Parteneri: APADOR-CH, Asociaţia Pro Democraţia, Romani Criss, Centrul de Resurse Juridice, Fundaţia pentru o Societate Deschisă, Institutul de Politici Publice Amnesty International şi IDEE.


Īn anul 2003, Biroul a desfăşurat următoarele activităţi:
1. Consultanţă gratuită oferită pentru peste 250 de persoane care au prezentat plīngeri īmpotriva īncălcărilor drepturilor omului prevăzute de Constituţia Romāniei şi tratate īn domeniul drepturilor omului, ratificate de Romānia. Plīngerile s-au referit īn principal la īncălcarea dreptului de proprietate, dreptului la un proces echitabil, dreptului la muncă şi securitate socială, dreptului la un tratament uman, dreptului la nediscriminare. Īn două cazuri anterioare, victimele abuzurilor au obţinut soluţia de admisibilitate īn faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului.
2. Monitorizarea politicilor publice ale autorităţilor referitor la respectarea cadrului legal cu privire la drepturile omului şi minorităţilor, realizată atīt prin analiza plīngerilor prezentate de cetăţeni cīt şi din propria iniţiativă a Biroului prin autosesizare. S-a stabilit că autorităţile, īn general, consideră drepturile omului ca fiind o problemă importantă. Totuşi, persistă fenomene negative: abuzurile comise nu sīnt tratate cu destulă seriozitate, cazurile rare īn care sīnt pedepsiţi reprezentanţi ai autorităţilor se soldează cu pedepse mult sub limitele prevăzute de lege. Din punctul de vedere BDO, anul 2003 s-a caracterizat prin măsuri de limitare a libertăţii de asociere. 
3. Activitatea educaţională a Biroului include, similar anilor anteriori, prezentări pentru Colegiul Democraţiei şi Academia Interculturală Transsylvania, precum şi lecţii organizate īn şcoli. Prin participanţii la proiecte educaţionale, numărul de beneficiari ai acestui tip de activitate a crescut la 300.
4. Conferinţele de presă  pentru informarea şi mobilizarea opiniei publice au fost completate de numeroase interviuri acordate presei locale, naţionale şi internaţionale, atīt celei scrise cīt şi celei electronice. Prezenţa īn mass-media a asigurat diseminarea sistemului de valori ale Biroului Drepturilor Omului.
Temele principale ale conferinţelor de presă au fost: violarea libertăţii de expresie (ianuarie); violarea libertăţii de asociere (ianuarie, februarie); violarea dreptului la educaţie (februarie); discriminarea rasială (martie, mai, octombrie); modificarea Constituţiei (octombrie); cazuri īnregistrate īn anul 2003 (decembrie).
5. Tot īn vederea diseminării principiilor promovate de Biroul pentru Drepturile Omului au fost organizate următoarele mese rotunde:
- 11 martie, 25 martie, 8 aprilie, 10 aprilie avīnd temă principală discriminarea, cu participarea reprezentanţilor minorităţilor, autorităţilor locale, cadrelor didactice şi experţilor pentru elaborarea metodologiei studiului discriminării;
- 30 mai pentru prezentarea rezultatelor studiului privind discriminarea;
- 26 septembrie privind utilizarea banilor publici īn politică;
- 6 noiembrie la Bucureşti pentru a prezenta Raportul privind discriminarea rasială, elaborat de un grup de experţi pentru Consiliul Europei;
- 10 decembrie (cu ocazia Zilei Internaţionale a Drepturilor Omului) privind libertatea de asociere. Reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi ale autorităţilor au discutat recentele restricţii legislative, īncercīnd să găsească posibilităţile de interpetări pozitive şi cu scopul de a crea un grup de lobby.
6. Studii elaborate: Studiul de caz privind discriminarea rasială īn judeţul Mureş (elaborat pentru Consiliul Europei īn cadrul programului Non-Discrimination Review), Politică pe bani publici (īn parteneriat cu Institutul pentru Politici Publice), Inscripţionarea bilingvă a străzilor din Tīrgu-Mureş (publicat īn Altera nr. 22/23).
7. Liga PRO EUROPA a participat la monitorizarea alegerilor prezidenţiale din Azerbaidjan din luna octombrie.
8. Şcoala Liderilor Romi
Pentru acest program educaţional au fost selectaţi īncă īn anul 2002 douăzeci de participanţi provenind din comunităţi de romi din toate zonele ţării.
Īn anul 2003 s-au desfăşurat al treilea şi al patrulea modul.
Al treilea modul a fost organizat la Cluj īn perioada 28-30 martie, cu sprijinul Centrului de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, şi  avut ca temă centrală dezvoltarea comunitară: terminologia, dezvoltarea īn comunităţile de romi, oportunităţi, finanţatori şi scriere de proiecte īn domeniul dezvoltării comunitare.
Al patrulea modul, organizat la Bucureşti īn perioada 4-6 iulie a oferit participanţilor posibilitatea de a se īntīlni cu importanţi finanţatori īn Romānia: Consiliul Britanic, UNICEF, Fundaţia pentru o Societate Deschisă, Fundaţia pentru Dezvoltara Societăţii Civile şi Fundaţia Principesa Margareta.