::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::


 
altera 17/18

Editorial
 

    O bună parte din dezbaterea teoretică şi demersul legislativ european referitoare la minorităţi, adesea găzduite şi īn paginile alterei, abordează imperativul protecţiei acestora din perspectiva unui imbold moral. Īn Europa, unde naţiunile moderne, ca urmare a istoriei şi trasării frontierelor statelor naţionale, trăiesc īn ipostaza ambivalentă de majoritate şi minoritate, īntregul efort de protecţie a minorităţilor istorice a aprofundat o viziune morală asupra chestiunii. De vreme ce fiecare naţiune alcătuind un stat naţional se regăseşte pe teritoriul altor state naţionale, odată cu depăşirea suspiciunilor trecutului şi debutul construcţiei federale europene, s-a ajuns la soluţii ce se regăsesc fie īn aranjamente constituţionale (Finlanda), fie īn cele bilaterale (Italia-Austria, Germania-Danemarca), fie īn sistemul multilateral al cartelor Consiliului Europei privitoare la limbile minoritare şi regionale sau autonomia locala.
Odată cu abolirea comunismului, noi state europene s-au aflat īn faţa imperativului de a se īnscrie īn acest proces. Obţinerea statutului de membru al Consiliului Europei, īnceperea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, accederea īn NATO, au obligat guvernele noilor democraţii să trecă peste mentalitatea populist-naţionalistă care le-a adus, īn unele cazuri, la putere şi să opteze pentru introducerea unor reforme politice substanţiale, adesea fără precedent īn regiune, pentru protecţia minorităţilor, implicarea lor īn actul guvernării, eventual garantarea unor forme de autonomie. Evolutia Romāniei de la naţionalism spre politica şanselor egale este o bună ilustrare a transformării īn bine pe care o poate suferi politica privind minorităţile dintr-o democraţie tīnără, aflată sub presiunea procesului de aderare la structurile euro-atlantice. De la naţionalismul de stat, continuat īn primii ani de după revoluţie de un establishment care includea numeroşi exponenţi ai nomenclaturii de rangul doi s-a ajuns la experienţa istorică a includerii partidului maghiarilor (resimţiţi ca o minoritate “periculoasă”), īn coaliţia guvernametală īntre 1996-2000). Chiar mai spectaculoase gesturile temerare ale unor foşti naţional-comunişti, reveniţi la putere īn 2000,  de punere īn practica a unui sistem de norme de protecţie comparabile cu cele din democraţiile consolidate.
    Din păcate, orice demers pozitiv salutar, chiar venind din partea unor „convertiţi” la valorile democratice este bruiat de practicarea la scară largă a dublului limbaj, inclusiv de către forţele politice īndeobşte numite reformatoare, chestiunea minorităţilor fiind utilizată īn lupta pentru atragerea electoratului presupus naţionalist. Fragilitatea consensului asupra protejării minorităţilor este cu atīt mai evidentă cu cīt actorii publici care joacă un rol definitoriu īn formularea politicilor au mai multe reticenţe induse de interese de ordin politic. Obsesia pericolului revizuirii frontierelor nu a părăsit definitiv zona balcanică. Statele naţionale, incapabile să accepte legitimitatea diversităţii, considerată īn continuare un pericol la adresa monopolului majorităţii asupra resurselor şi sferei simbolice, profită de orice ocazie pentru a sărbători diminuarea minorităţilor. Recensămintele, politicile educaţionale, simbolurile naţionale exclusive, ocuparea spaţiului public exclusiv de valorile majorităţii sīnt tehnici menite să īncurajeze reducerea, chiar extincţia minorităţilor.
    Consiliul Europei a avut, ca de atītea ori, iniţiativa de a lansa semnale de alarmă – concretizate īn recomandări – pentru protejarea minorităţilor, īndeosebi a celor ameninţate cu dispariţia: aromānii, vorbitorii de limbă idiş, ceangăii. După ce Europa Occidentală a cvasi-eliminat, īn epoca premodernă şi modernă, comunităţile care nu-şi formaseră state naţionale proprii, un sentiment justificat de vinovăţie istorică a condus la programe de acţiuni afirmative prin care laponii (samii), frizii, welşii, sorbii, romii, eschimosii au primit o nouă şansă de supravieţuire. Īn unele cazuri, aceste măsuri depăşesc normele europene īn materie, tocmai pentru că situaţia comunităţilor vizate este dramatică. Inutil de subliniat că asemenea atitudini morale sīnt proba cea mai convingătoare a convertirii statelor naţionale la democraţia autentică, oferind unor comunităţi periclitate, dar a căror istorie a īmbogăţit zestrea culturală a Europei, o tardivă reparaţie. Din păcate, ignoranţa, povara unei vinovăţii care trebuie ascunsă sau simple considerente electorale fac ca un aşa-zis pragmatism societal să prevaleze asupra valorilor morale. Īşi face īncă greu loc, īn special īn Europa Centrală şi de Sud-Est, respectul pentru ceea ce studiul unui Gabriel Andreescu denumeşte dreptul comunităţilor minoritare la privatitate, concept care, tradus īn politici publice, ar putea atenua, prin varii forme de autonomie, efectele asimilatoare ale statului naţional – fie el civic –, prin fericita sinteză īntre principiul libertăţilor individuale şi dreptul la existenţă colectivă.
    Idealul unei societăţi europene reconciliate cu trecutul, capabilă de pocăinţă istorică pentru construirea unei armonii īmbinīnd libertatea individului cu aceea a comunităţii, poate lua naştere doar cīnd impulsurile dominatoare vor īnceta. Nu suspendarea normelor binelui comun administrat de stat, ci includera īn filozofia funcţionării sale a cīt mai multor principii morale, de transparenţă şi credibilitate, pentru corectarea pe cīt posibil a deficitului de democraţie, instituţional şi mentalitar.
    altera propune, īn acest număr dublu, destule teme de reflecţie, contribuind, sperăm noi, la īmbogăţirea fundamentului teoretic al unor politici publice care, prezente in nuce, īn fiecare din noile democraţii, sīnt departe de a fi consolidate īn opinia publică şi īndeosebi īn cultura elitelor politice, dominate de imperativul prezentului şi lipsite, cu puţine excepţii, de programe vizionare.

Editorii

Cuprins

Editorial 
IDENTITĂŢI  CULTURALE PERICLITATE
Zhidas Daskalovski: Drepturile minorităţilor din Grecia: macedonenii
Emil Ţīrcomnicu: Megleno-romānii
Nathan Weinstock & Haďm-Vidal Sephiha: Idişul şi iudeo-spaniola. O moştenire europeană
Vilmos Tįnczos: Ceangăii din Moldova
Sįndor N. Szilįgyi: Despre dialectele ceangăieşti din Moldova

STUDIU DE CAZ
Gabriel Andreescu & Smaranda Enache: Raport asupra situaţiei ceangăilor din Moldova. Problema ceangăilor maghiari
 
DOCUMENT
Recomandarea 1521
Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia
Tytti Maria Isohookana-Asunmaa: Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia
Ghiorghi Prisăcaru: Opinie alterantivă faţă de raportul
Cultura minorităţii ceangăieşti din Romānia
 
ANALIZĂ
Gabriel Andreescu: Multiculturalism īn Europa Centrală: integrare şi privatitate culturală

STUDIU DE CAZ
Istvįn Horvįth & Marius Lazăr: Dinamica relaţiilor interetnice din ultimul deceniu

DIALOG
Despre statutul minorităţilor � dincolo şi dincoace de hotare

COMENTARIU
Renate Weber: Populaţii vechi, iniţiative noi: aromānii īn atenţia Consiliului Europei
 
CONVERGENŢE TRANSILVANE
Paul Philippi: Tradiţia universitară transilvană īn Romānia unită
Anamaria Pop: Tradiţii şi perspective īn relaţiile culturale romāno-maghiare

RESTITUTIO
Adrian Majuru: Bucureştiul albanez. De la elite negustoreşti la elite culturale
 
ECUMENICA
Jįnos Erdő: Biserica unitariană

CIVICA
Valerian Stan: Legea liberului acces la informaţiile de interes public � după  patru luni de la intrarea īn vigoare

CIVICA
Andrei Roth: Intellektuelle, Eliten, Institutionenwandel
Nadia Badrus: Germanii din Banat prin povestirile lor