::  Misiune :: Istoric :: Statut :: Membrii :: Structura :: Rapoarte anuale ::  Donaţii :: 2% ::  Comunicate :: Contact ::



A c a d e m i a    I n t e r c u l t u r a l ă    T r a n s s y l v a n i a

LIGA PRO EUROPA
organizează la ILIENI, īn perioada de 20-25 iunie 2008, ediţia a VII-a a
UNIVERSITĂŢII de VARĂ TRANSSYLVANIA.

 
Argument
    Ce este Academia Interculturală Transsylvania?
 Obiective
    Condiţii de participare
Cum se face īnscrierea?
    Jurizarea
Calendarul Academiei Interculturale
    Cine sīnt referenţii?
Programul Academiei
    Gānduri despre Academie

Argument

    Ideea unei universităţi volante care să facă educaţie interculturală exista la Liga PRO EUROPA de multă vreme. Poate că situaţia politico-socială actuală (cīnd vorbim despre Universitate Multiculturală ca paravan pentru īncălcarea unor drepturi şi a contractelor morale), cīnd educaţia interculturală rămīne doar un cuvīnt la modă („face impresie bună īn occident“) a făcut ca debutul Academiei Interculturale să nu mai poată fi amīnat. Academia Interculturală Transsylvania nu poate suplini lipsa unor politici educaţionale care să respecte principiile educaţiei interculturale, poate fi un īnceput şi, de ce nu, un model. De ce Interculturală? Prefixul „inter“ al termenului implică īn mod necesar interacţiunea, schimbul, doborīrea barierelor, reciprocitate şi solidaritate obiectivă. Termenul „cultură“ asociat prefixului inter implică recunoaşterea valorilor, stilului de viaţă şi reprezentările simbolice fiecărui individ (individualitate sau comunitate) referitoare nu numai la relaţiile cu alţii dar şi īn cadrul ego-ului, recunoscīndu-le importanţa, varietatea şi nu īn ultimul rīnd recunoscīndu-le interacţiunea ce are loc atīt īntre registrele diferite ale acceleiaşi culturi cīt şi īntre culturi diferite ca timp sau spaţiu. Educaţia interculturală este fundamentală īn societatea noastră pluriculturală cutremurată uneori de seisme conflictuale. Aflat īntr-o permanentă reformă a reformei, sistemul nostru de īnvăţămīnt nu reuşeşte să-şi schimbe cu adevărat conţinutul. Academia Interculturală nu este soluţia stării de fapt, dar putem spera īn „curenţi“ buni, care să facă dintr-un program din Tīrgu-Mureş „efectul fluturelui“ la Bucureşti.
 
Ce este Academia Interculturală Transsylvania?

    Este o universitate itinerantă de studii interdisciplinare,  concepută īn spiritul “ethosului instruirii“ specific tradiţiei central - europene, strucurată pe trei sesiuni de cīte o săptămīnă, desfăşurate īn zone etnoculturale specifice.Fiecare sesiune va cuprinde cursuri şi ateliere, iar īn cadrul acelei săptămīni, cursanţii vor efectua  vizite īn zonele apropiate pentru un contact nemijlocit cu specificităţile culturale locale Cursurile se vor desfăşura īntr-o atmosferă neconvenţională, accentul căzīnd pe trăirea directă şi dezbaterea vie īn compania unor mentori de īnaltă calitate intelectuală.
  
Obiective

Reducerea factorilor de tensiune şi conflict īn zone multiculturale, eliminarea ideilor preconcepute, a miturilor precum şi a diversiunilor interetnice şi interconfesionale prin aprofundarea cunoaşterii reciproce autentice.
Demontarea stereotipiilor legate de etnie şi confesiune prin contactul direct, nemijlocit cu elementele caracteristice celuilalt.
Pregătirea unor generaţii de multiplicatori capabili de promovarea şi dezvoltarea unor relaţii armonioase īntre comunităţile etnice şi confesionale din regiune.
Creerea unui cadru firesc de dialog īntre studenţii de diferite naţionalităţi şi confesiuni prin convieţuirea directă.
Īntărirea conştiinţei de identitate prin īmbogăţirea cunoştiinţelor despre alter şi ego reducīnd astfel pericolele prevăzute din crizele de identitate.
Realizarea unei microcercetări pe baza observaţiei coparticipative vizīnd mecanismele de renunţare la prejudecăţi pentru extinderea acestora la grupuri mai mari.
Realizarea studiului pilot de aflare a rolului educaţiei multiculturale īn dezvoltarea interculturalităţii.
  
Condiţii  de  participare

Candidaţii trebuie să īndeplinească următoarele condiţii:
- studii superioare terminate sau īn curs de finalizare.
- vīrsta maximă 30 de ani
- preocupări īn domeniul interculturalităţii
- implicare īn activitatea civică, politică, religioasă, culturală jurnalistică, etc.

Dosarul  Candidaţilor

Dosarul pe care candidatul īl va prezenta pentru īnscriere la concurs va cuprinde următoarele:
- cerere de īnscriere cu motivaţia candidaturii (se obţine de la Centrul Intercultural al Ligii PRO EUROPA)
- curriculum vitae
- două scrisori de recomandare din partea unor persoane publice
- un eseu de 3-5 pagini dactilografiate (1800 - 2000 semne/pagină) cu o temă diferită pentru fiecare ediţie.

Cum se face īnscrierea?

      Persoanele interesate se vor adresa Centrului Intercultural al Ligii PRO EUROPA, īn scris sau telefonic solicitīnd mapa candidatului.
      Pe baza solicitărilor se face o preselecţie (se verifică respectarea condiţiilor), iar īn curs de o săptămīnă de la data solicitării li se va expedia mapa candidatului.

Jurizarea

    Juriul este alcătuit din persoane cu o bună expertiză.Se vor acorda puncte pentru fiecare componentă a dosarului īntocmindu-se un indicator sintetic. Candidaţii se vor angaja să participe la toate sesiunile şi activităţile Academiei şi să redacteze lucrările solicitate.

Calendarul Academiei Interculturale

    Academia Interculturală Transsylvania se va desfăşura pe parcursul a trei sesiuni de cīte o săptămīnă, īn localităţi din diferite zone etno - culturale specifice din Transilvania īn condiţii neconvenţionalele. Cele trei sesiuni vor avea loc īn lunile:  noiembrie, februarie şi aprilie. Temele propuse spre dezbatere īn cadrul celor patru săptămīni vor fi următoarele: Modulul Săsesc, Modulul Maghiar,  Modulul Romānesc şi Politici Europene.

Cine sīnt referenţii?

    Referenţii sīnt profesori universitari, academicieni, politicieni, lideri de opinie, persoane publice din ţară şi străinătate cu o bună expertiză pentru tema aleasă.
Printre personalităţile care au colaborat la Academie se numără: Įkos Egyed, Gabriel Andreescu, Bakk Miklós, Alexandru Cistelecan, Dan Culcer, Herman Fabini, Tom Gallegher, Horvįth Andor , Horvįth  Istvįn, Kolumbįn Gįbor, Ion Mitrofan, Paul Philippi,Molnįr Gusztįv , Paul Niedermaier, Spielmann Mihaly, Pompiliu Teodor, Renate Weber, Wilfgang Wittstock, etc

Programul Academiei

    Programul Academiei Interculturale Transsylvania se prfecţionează an de an. Dintre cursurile apreciate de studenţii ediţiilor trecute menţionăm:

- Istoria germanilor/saşilor/ şvabilor īn Transilvania
- Forme de organizare - autonomia. Comunităţi săseşti - Universitatea Săsească
- Apogeul şi destrămarea comunităţilor germane. Pagini de istorie - deportarea, emigrarea şi comunitatea săsească azi
- Habitat, dezvoltarea oraşelor săseşti
- Specificul arhitecturii germane
- Istoria maghiarilor/ secuilor/ceangăilor īn Transilvania
- Transilvania īn timpul dualismului
- Forme de organizare a comunităţii maghiare
- Caracteristicile filosofiei maghiare
- Introducere īn literatura maghiară din Ardeal
- Despre diferenţa transilvană
- Elita romānească integrare sau respingere
- Dezvoltare regională
- De la problema transilvană la problema europeană

    Fiecare sesiune cuprinde o serie de ateliere practice, cursuri de dans popular precum şi vizitarea obiectivelor culturale din zonă. La sfīrşitul fiecărei sesiuni se organizează o excursie de studii.

Gānduri despre Academie

„I would just like to express my thanks for being part of the Academia Interculturala Transsylvania. It was a rewarding and humbling experience to be among such fine young people. I think the warm and intellectually stimulating environment which Elek and yourself created during those days encouraged them to overcome their reticence and participate fully in the various events. Encouraging young people to offer their views and debate with their elders on an equal basis is no easy task, especially in Romania where the education system ensures that the traffic in information is usually one-way only, from the remote professors to the meek students. Of course, participants like Cassandra and Viorel needed no encouragement to express their views but, in a more conventional atmosphere, I think a lot of those who spoke would have been reticent about doing so. So I think you both did create a real Intercultural Academy during those days which you can rightly be proud of.  It was one of the best experiences that I had in my 8 years coming to Romania and for that I will always be grateful to you.“
(Tom Gallagher, referent ediţia I)
 
Gīnduri despre ....Academie

    Doresc să ştiţi că fiecare din voi, prin sugestiile, observaţiile, nu de puţine ori critice, şi īndeosebi prin intervenţiile pe care le-aţi avut, aţi fost pentru noi parteneri de excepţie īntr-un proiect dificil şi important, căruia, pe parcursul a unui an aproape, i-aţi devenit din beneficiari, autori. Ce este atīt de admirabil īn acest proiect ? Īn primul rīnd, faptul că v-aţi īntīlnit, diferiţi şi egali, sub auspiciile aceloraşi idei, de toleranţă, īnţelegere şi căutare a unor soluţii care sīnt azi īn prim planul politicii şi diplomaţiei īnalte. Poate nicicīnd īn ultimii zece ani, ideea europeană nu a fost supusă unei contestări mai vehemente şi nu a provocat mai multe īndoieli. Criza din Kosovo, cu multiplele ei confuzii, violenţe, inabilităţi, nu a făcut decīt să dezvăluie că ideile voastre şi ale noastre au un viitor şi că fără ele lumea īn care trăim este ameninţată de haos. Ştiu că, īn trombele de fum ale bombelor şi ale războiului mediatic, este din ce īn ce mai greu să distingem binele de rău şi cauza de efect. Că sīntem tentaţi să ne fie milă de călăi şi să le purtăm pică victimelor, să confundăm principiile cu sloganurile şi să ne lăsăm purtaţi de valul evenimentelor īn loc să le dominăm. Este omeneşte să se īntīmple aşa, dar nu la fel de omeneşte este să perseverăm īn confuzii. Andre Malraux spunea că secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc. Parafrazīnd, cred că secolul XXI va fi omenos, adică uman, sau nu va fi deloc. Nu va fi deloc dacă răfuielile trecutului īşi vor īntinde umbra asupra viitorului, dacă angajamentele vor rămīne simple exerciţii de retorică, dacă diversitatea va fi īnfrīntă de purificarea etnică. Pentru că, onorabili academicieni, gīndiţi-vă ce poate fi mai impur etnic decīt omenirea īnsăşi, īn ale cărei vene se amestecă sīngele strămoşului din peşteri, cu cele ale martirilor creştini, limfa Asiei cu limfa Africii şi peste toate, istoriile noastre personale de ingenui şi păcătoşi. Trăim īntr-o lume īn care tot mai mulţi ştiu cu o īnfricoşătoare precizie de unde vin şi tot mai puţini unde merg. Academia este un drum. Datorită vouă, nouă şi numeroaselor ursitoare bune care v-au īnsoţit pe cale, aveţi acum o hartă pentru drumul vieţii. Una din numeroasele pe care īntīmplarea v-o va scoate īn cale. Puteţi opta, nu uitaţi, acesta este singurul vostru drept inalienabil. Practicaţi-l şi veţi scăpa de confuzie, insecuritate, frica de sine şi de alţii.“
(Smaranda ENACHE ,Helsinki, la 30 aprilie 1999, mesaj pentru absolvenţii ediţiei I)